ورود افغانها به جامعه فرهنگی بریتانیا

تیم پیروزی، از تیم های افغانها در انگلیس
افغانها مهاجر در بریتانیا، سعی می کنند کم کم حضور خود در جامعه فرهنگی بریتانیا را پر رنگ تر کنند و توجه به چند فرهنگی بودن بریتانیا به ویژه لندن، زمینه چنین کاری نیز فراهم است. یکی از نمونه های چنین تلاشهایی تلاشهای جوانان افغان برای راه اندازی تیم های فوتبال است که اخیرا یکی از آنها توانست در یکی از رقابت های محلی انگلیس برنده جام این رقابت ها شود.
تیم فوتبال پیروزی آکسبریج، شاید اولین تیم سراسر خارجی نباشد که یکی از جام های معتبر ورزشی در انگلستان را تصاحب می کند. اما بدون شک اولین تیمی است که جامعه افغان های مهاجر در بریتانیا را در شش ماه گذشته با خود به و لوله وشور و اضطراب و سرانجام خوشحالی رساند.
وقتی در بازی فینال جام حذفی منطقه میدلسکس انگلیس، کاظم حصاری ضربه آزاد جاوید سهرابی را با ضربه سر وارد دروازه تیم کرایس چرچ کرد، برای خیلی از تماشاگران و فوتبال دوستان افغان در لندن لحظه ای رویایی بود. تا زمانی که سوت پایان بازی را در دقیقه نود داور بنوازد، نبض تماشاچیان افغان با مژه هایشان می تپید.
تیم پیروزی را یک عده از بازیکنان جوان با میانگین سنی بیست ساله تشکیل داده اند. جوانانی که فقط چند سال پیشتر با اشتیاق یک مهندس شناخته شده کامپیوتر افغان به نام داکتر ناصر سازش و چند دوست فوتبال دوست دیگرش گرد هم آمدند و برای روز های تعطیل شان یک تیم فوتبال ساختند.
ناصر سازش، استاد کامپیوتر دانشگاه برونل لندن بود که بیشتر از هر چیزی در ژورنال های علمی به عنوان پدیده ای در مسایل سخت افزاری کامپیوتر مطرح بود.
ابتدا تیم مهندس ناصر و دوستان او در لیگ دوازده تیمی تابستانی افغان ها شرکت کرد. تیم خیلی ندرخشید اما اشتیاق فوتبالیست های جوان را افزایش داد.
سال بعد آنها یک مربی کاربلد به نام شاکر وزیری را با خود داشتند و البته جمعیتی تازه ای از علاقه مندانی که روز های یکشنبه در مسابقات، آنها را تشویق می کردند.
در آن سال آنها درخشش بیشتری داشتند. اما سال 2005 دیگر آنها به نهایت هماهنگی با همدیگر رسیده بودند. تیمی که جام نایب قهرمانی لیگ افغانی را با اقتدار به خانه برد.
همان سال آنها وارد لیگ رسمی فوتبال جوانان(لیگ منطقه حیز) و حومه انگلستان شدند.


اعضای تیم پیروزی
تیم جوانان که حالا پیروزی نام گرفته بود سیر صعودی اش را از فوتبال ذوقی به فوتبال حرفه ای ادامه داد و دو سال بعد به عنوان تیم جدی در لیک دسته سوم میدلسکس کانتی لندن حضور یافتند.
کم کم از لیگ دسته سه به لیگ دسته دو ارتقا کردند و در عین حال طی دو سال 2007 و 2009 قهرمانی لیگ افغانی را هم کسب کردند.
آنها به عنوان تیم افغان ها در لیگ بازی های دسته دو (ام اس سی) شناخته می شدند. حالا آنها حمایت بی دریغ افغان ها را با خود داشتند. شرکت های مطرح افغانی درلندن از جمله آریانا تراول از آنها حمایت کردند.
با این حمایت ها آنها تیمی کم دغدغه تر شدند. تیمی که با پشتیبانی اشتیاق و بلند پرواری خودشان وحمایت افغان ها در مسابقات جام حذفی کانتی میدلسکس شرکت کردند.
این جام که در آن از هر بیست لیگ مختلف حرفه ای، نیمه حرفه ای و ذوقی، بیست تیم شرکت می کنند، معتبر ترین فرصتی است که در آن، تیم های کم توان تر نیز می توانند خودنمایی کنند.
تیم پیروزی در دور اول، تیم اپانا سوتال را شکست داد، در ماه دسامبر تیم وریلال را با نتیجه پنج بر یک از گردونه حذف کرد. درنیمه نهایی تیم مشهور هیلندون را با نتیچه چهار بر سه شکست داد و بالاخره به فینال رسید.
چیزی که به گفته ناصرسازش برای آنها یک خواب ،یک خیال و یک آرزو بود.
آرزو های جوانان فوتبال دوست افغان با اشتهای سیری ناپذیر تیم پیروزی برای پیروزی، با فتح جام به اوج رسید و حالا آنها با این فتح و محبوبیتی که بین افغانهای مهاجر در بریتانیا کسپ کرده اند. به پیشرفت های خیلی جدی تر می اندیشند.
BBC

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18