افغانستان: نیم میلیون نابینا

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی نزدیک به یک و نیم میلیون افغان از بیماری های مختلف چشم رنج می برند.
در افغانستان هر ساعت سه نفر بینایی یکی از چشم های شان را از دست می دهند. کاتاراکت (پرده چشم/آب مروارید) یکی از مهمترین عوامل نابینایی در این کشور چنگ زده خوانده شده است.
بی بی گل را در یکی از درمانگاههای چشم کابل ملاقات می کنم. زنی 55 ساله که شوهرش را در جنگها از دست داده و اکنون در خانه تنها دخترش که ازدواج کرده زندگی می کند. او دو سال است بیماری پرده چشم گرفته. اما فقر و تندستی سبب شده بی بی گل نتواند چشمش را عمل کند. بی بی گل می گوید: " از دوسال پیش چشم چپم کم کم تاریک شد. پولی نداشتم که آن را عمل می کردم. اقتصادم ضعیف است و کسی را ندارم که پول عمل را بپردازد."
مداوای رایگان
دولت افغانستان برنامه ای را شروع کرده که براساس آن تیم های سیار بهداشتی به سراسر افغانستان رفته و بیماران چشم را رایگان معاینه کرده و کسانی را که نیاز به عمل جراحی داشته باشند، عمل می کنند.
ثریا دلیل، وزیر صحت افغانستان، می گوید در نظر است طی شش ماه آینده این تیم ها بیش از یک هزار مورد عمل جراحی انجام دهند و پانزده هزار نفر را معاینه کنند.
ثریا دلیل، وزیر صحت افغانستان "دولت افغانستان برنامه ای را شروع کرده که براساس آن تیم های سیار بهداشتی به سراسر افغانستان رفته و بیماران چشم را رایگان معاینه می کنند"
دهها مرد و زن برای معاینه به درمانگاه مراجعه کرده اند تا از خدمات رایگان مداوای چشم بهره مند شوند. بیشتر شان هم به کاتاراکت مبتلا هستند. مشکلی که به گفته وزیر صحت افغانستان عامل شصت درصد نابینایی ها در این کشور است.
نیم میلیون نابینا
براساس آمار سازمان بهداشت جهانی نزدیک به یک و نیم میلیون افغان از بیماری های مختلف چشم رنج می برند. نبود امکانات بهداشتی و فقر گسترده سبب شده بسیاری از این بیماران مداوا نشوند. مخصوصا که خیلی از مردم در مناطق دور افتاده و روستایی زندگی می کنند.
به گفته سازمان بهداشت جهانی هرعمل کاتاراکت تنها 45 دلار هزینه دارد. اما در افغانستان به دلیل فقر گسترده بسیاری از بیماران قادر به پرداخت حتی همین هزینه اندک هم نیستند و بسیاری کور می شوند. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در هر ساعت سه افغان بینایی یکی از چشمهای شان را از دست می دهند.
پیتر گراف نماینده سازمان بهداشت جهانی در افغانستان می گوید که فقر و نابینایی ارتباط مستقمی دارند.
گراف "90% نابینایان در مناطق روستایی زندگی می کنند"
او می گوید: "90% نابینایان در مناطق روستایی زندگی می کنند. بسیاری از آنها قادر به پرداخت هزینه های درمانی نیستند. زنان بیشتر از مردان در معرض خطر از دست دادن بینایی شان اند."
کاتاراکت عامل اصلی
بیماری کاتاراکت عامل نزدیک به 60% نابینایی ها در افغانستان خوانده شده است. در حال حاضر نزدیک به نیم میلیون نابینا در افغانستان زندگی می کنند. مقامهای وزارت صحت می گویند هشتاد درصد نابینایی ها در افغانستان قابل علاج یا پیشگیری اند.
هرساله نزدیک به دوصد هزار نفر در افغانستان نیاز به عمل جراحی کاتاراکت دارند. اما در حال حاضر تنها شانزده هزار نفر موفق به دریافت چنین خدماتی می شوند. کاتاراکت بیماری است که بیشتر در میان افراد مسن شایع است. اما شمار افرادی که در جوانی به این بیماری مبتلا می شوند هم کم نیستند.
در افغانستان امکانات خیلی کمی در مقایسه با خیلی از کشورها برای نابینایان وجود دارد. شمار کمی از آنها به امکانات آموزشی دسترسی دارند. اما بسیاری ازنابینایانی که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند باردوشی برای خانواده های شان به حساب می آیند.
بی بی سی فارسی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18