چرا این همه تعصب علیه هزاره ها

 


 تجربه سفر به کابل هم وطنی را  در سایت جاغوری1 خواندم. ماجرای غم انگیزی بود از درد و غم قوم هزاره .
هزارهها تنها قوم افغانستان هستند که همیشه بیگانه بوده اند چه در وطن خود و چه در خارج از وطن .
فقط هزارهها در کشور همزبان و هم کیش خود یعنی ایران به عنوان افغانی شناخته میشوند  در حالی که تمام عمرشان با کار طاقت فرسا و زحمت سپری میشود . 
اما باید تاوان گناه دیگران را با خون خود بپردازند و زمانی که به میهن خود باز میگردند باز هم بیگانه هستند!
به عنوان مدافعان ایران و غیره به حساب می آیند ! 
به آنها میگویند که شما از ایرانی هستید و به فکر منافع ایران !!
میگویند شما عوامل ایران هستید!! 
ولی کدام ایران؟ 
ایرانی که بدترین رفتار را با هزارهها داشت از میان تمامی اقوام افغانستانی مقیم ایران!!
ایرانی که متنفر هست از شکل و قیافه هزاره!! 

برادر عزیز آقای مومن زاده همه ما با خواندن سرگذشت سفر شما به کابل احساس درد و بغض کردیم. چرا که تمامی ما امثال این تجربه را داشتیم.....

برای خواندن تجربه سفر به کابل آقای مومن زاده به ادامه مطلب بروید.

چرا این همه تعصب علیه هزاره ها

سلام دوستان عزیز امید وارم در هر کجا این کره خاکی تشریف دارید صحتمند و سرحال باشید همانطوریکه در جریان هستید متوجه شده اید برای چند روز اینترنت ما خراب بود برای پیگیری آن به کابل پایتخت کشور رفته بودم . می خواستم هر چه زود تر اینترنت راه اندازی شود چون به جز انترنت ما دیگر اینترنت فعال در جاغوری وجود ندارد .
این سفر به پایتخت را جز از بد ترین سفر هایم میتوان به حساب اورد . برای اینکه نه ما بلکه هرفرد هموطن هر روز را که سپری می کند به امید فردای بهتراست فردای که در او تبیعض جهل و … وجود نداشته باشد . و یا لا اقل انتظار بد را آرزو نمی کند. به هیمن دلیل وقتی قدم در مرکز شهر و پایتخت می گذاری وقتی برخلاف انتظار تان مواجه می شوی آن وقت دیگر …
از چه کجا بگویم وضعیت نظافت و پاکی ترافیک پایتخت و … تعصب و بد رفتاری عجب و غریب در پایتخت که انصافا هنوز که هنوز است برای ما قابل درک نبوده و نیست .
حال مشت نمونه خروار خدمتتان عرض می کنم :
عرض کردم که برای اینترنت به کابل آمده بودم . هر روز صبح رفتن از یک کمپنی به کمپنی دیگر کارم شده بود تا شاید بتوانم کمپنی خوب تر واینترنت باسرعت مناسب تر را انتخاب نمایم . در تمام کابل 33 کمپنی وجود دارد که سروس انترنت می دهند تقریبا به همه این کمپنی ها سر زدم .
یک روز به کمپنی انیستا واقع چهار راهی زنبق که تعریف شان شنیده بودم رفتم البته سیستم ایشان وی سات است شاید گفتم این بار بتوانم یک اینترنت با سرعت مناسب تری بگیرم . وقت به ایشان گفتم انترنت ضرورت دارم کسی که مسؤل دفتر بود گفت برای کجا می خواهید ؟ گفتم ولایت غزنی ولسوالی جاغوری . یارو مصروف چت کردن بود طرف من نگاه کرد گفت چه گفتید ؟!! برای کجا ؟؟؟ دوباره تکرار کردم برای ولایت غزنی ولسوالی جاغوری ! وقت این حرف را شنید من این قسم برداشت کردم که یارو را با تیر زدم . گفت به ولسوالی جاغوری نت داده نمی توانم . گفتم چرا ؟ گفت دیگه اینش به شما مربو ط نمی شود . دوباره سوال کردم گفتم کدام دلایل قانع کننده دارید تا من هم با خبر شوم . یا بتوانم شما را کمک کنم که چرا شما جاغوری ها را انترنت نمی دهید ؟!! یارو به خشم گفت : صاحب کمپنی شما هستید یا من . گفتم شما . برایم گفت پس اختیار این را من دارم که به شما نت بدهم یا نه . گفتم چرا آخر … حرف مرا قطع کرد گفت حالا بگذارید ما به کار مان برسیم !!!.
با خودم خیلی فکر کردم که کمپنی والا چرا با من این قسم برخورد کرد . به هرصورت متوجه منظور اش نشدم گفتم شاید بخاطر … . این یک برخورد غیر قابل انتظار .
یک روز دیگر : از چوک طرف کوته سنگی روان شدم مقدار اجناس برای دکان خریده بودم با خود داشتم . وقت به چوک که ایستادگاه کوته سنگی می باشد رسیدم با آن که تعدد موتر های خیلی زیاد است ولی با آن هم همه مردم منظر بودند تا کدام موتر پیدا شود تاآنها سوار شوند . با این شلوغی وقت یک موتر ایستاد می کرد همه می ریختند در حالی که گنجایش هر موتر سراچه بیش از چهار نفر نمی باشد ولی در حدود 20 نفر می رختند چهارنفر سوارمی شدند . بلاخره بعد از یک ساعت ده دقیقه یک موتر تونس ایستاد شد ما هم خود را به داخل این موتررساندم یگ زمان متوجه شدم که داخل این موتر بجز من بقیه همه از برادران پشتون است . ازدهام ترافیکی هم خیلی زیاد بود اهسته آهسته حرکت می کرد. این تونس ۱۵ نفر مسافر داشت . من نیز پشت سر موتر وان نشسته بودم . داشتم به حوادث واتفاق های روز گذشته فکر می کردم . هنوز تصویر برخورد فاشیستی ونا انسانی آنها از نظرم دور نشده بود که سلی محکم به صورتم خورد دماغم خون شد . گفتم ای بابا . امروز از کدام پهلو بلند شدی خنده کردم و از یاروی که در طرف مقابل نشسته بود این سیلی را حواله من کرده بود پرسیدم چرا ؟ گناه من چه بود ؟ شما حال تان خوب هست ؟ کسی دیگر که پهلوی شان نشسته بود دستما کاغذی برایم داد و به زبان پشتو به یارو گفت : چرا زدید چه شده ؟ چه مشکل دارید شما با او ؟ شخصی که سیلی زده بود گفت ( د کافر زوی ده ) یعنی بچه کافر است چرا در میان ما آمده است.
راستش وقت از زبان یارو کافر را شنیدم دیگه داشت معمای های امروز برایم تا حدودی حل می شد . گفتم منظور شما از کافر چه است ؟ چرا به من از اول نگفتی که من از موتر پاین می شدم . در ضمن یادت باشد که کار شما نیز اسلامی نبود این نهایت چیزی بود که در آن زمان می توانستم بگویم . البته بعدش کمی قیافه گرفتم گفتم حالا اگر بخواهم می توانم شما را به پلیس معرفی نمایم . اما من مانند تو نیستم گذشت می کنم خیر است . از شما چه پنهان شعار بیش نبود از کجا معلوم که قومایش در پلیس نیز همین تفکر را نسبت به من نداشته باشد . اما این نکته را حیفم آمد نگویم : که همه ممکین است مانند من نباشد . شاید کدام روز کسی پیدا شود و پاداش کلوخ انداز را با سنگ پاسخ بگوید آن وقت حال شما را خواهند گرفت از کردار تان پشیمان خواهند کرد .
چون نزدک شب بود من هم خسته و مانده بودم . بعد از 1 ساعت و 20 دقیقه به کوته سنگی رسیدیم . وقت از موتر پایین شدم تعداد از جاغوری را وضعیت ما را دید همه سوال کردند چه شده ؟!! گفت دماغم خون شده است اگر من داستان را به این ها می گفتم دیگر غوغا بر پا می شد .اما هر چه با خودم فکر کردم طرح این مسایل را در آن وقت شب مناسب ندانستم .
درکل وقتی مسایل را به دوستان دیگر مطرح کردم . آنها نیز ازتعصبات روزافزون شکایت داشتند . و معتقد بودند شبکه ماهواره ای بنام اهل البیت که مدتی است برنامه های اختلاف برانگیز نشرمی کند متاسفانه تاثیر زیادی روی افکار عادی و عامه مردم گذاشته است . مردم عادی که تحمل آن حرف ها را نسبت به مقدسات شان ندارد .
من در عجب هستم انسانهای که مجری این شبکه هستند خود را مسلمان و شیعه هم می گیرد از همه بد تر انتظار صواب هم دارند . در حالیکه خود در واشنگتن وکشور های دیکر به خواطر حمعی زندگی می کند روی چه اساس اقدام به پخش برنامه های می کند که باعث ریختن خون یک مسلمان می شود . اسفناک تر اینکه این برنامه ازطرف بعضی … صورت می گیرد . من نمی خواهم بگویم این بحث نباید باشد و یا و… من میخواهم بگویم اگر به توسط حرف های شما ذهنیت این چنین در میان عوام مخالف خلق شود در نتیجه انسان های بچاره و مسافر های در راه ها و مسیرها به بد ترین وضع به نام کافر کشته شوند شما در پیش گاه خداوند چه مسئولیت و جواب دارید؟ !!! امید وارم که بزرگان و دلسوزان نسبت به این مسایل واکنش مناسب نشان بدهند .
مومن زاده – جاغوری یک

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18