ويكی ليكس: سعودی ها حاميان مالي اصلي پيكارجويان سنی

در اين يادداشت از برخورد مقام هاي سعودي با مشكل تامين تروريسم انتقاد شده است
هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا سال گذشته در يادداشتي محرمانه كه اكنون افشا شده اخطار داده بود كه عربستان سعودي "مهم ترين منبع تامين مالي گروه هاي تروريست سني در سراسر جهان است."
او نوشته بود كه راضي كردن مقام هاي سعودي به برخورد با چنين فعاليت هايي به عنوان يك اولويت استراتژيك يكي از "چالش هاي جاري" براي آمريكاست.
او افزود كه گروه هايي كه مورد حمايت مالي قرار مي گيرند شامل القاعده، طالبان و لشكر طيبه است.
در اين يادداشت كه توسط وبسايت ويكي ليكس فاش شده همچنين از تلاش هاي امارات متحده عربي، قطر و كويت در زمينه مقابله با پيكارجويان انتقاد شده است.
در يك مكاتبه محرمانه به تاريخ دسامبر 2009، خانم كلينتون ديپلمات ها را تشويق كرد كه تلاش هاي خود براي جلوگيري از رسيدن كمك هاي پولي به پيكارجويان را مضاعف كنند و نوشت كه اين كمك ها "ثبات در پاكستان و افغانستان را تهديد مي كند و به حمله به سربازان نيروي ائتلافي منجر مي شود."
او نوشت "درحالي كه پادشاهي عربستان سعودي تهديد تروريسم را در داخل عربستان جدي مي گيرد، راضي كردن مقام هاي سعودي به برخورد با تامين مالي تروريست ها توسط شهروندان اين كشور به عنوان يك اولويت استراتژيك همچنان مشكلي مستمر است."
او افزود كه دولت عربستان سعودي پيشرفت هاي مهمي را شروع كرده است، اما "اهداكنندگان در عربستان سعودي تشكيل دهنده مهم ترين منبع مالي براي گروه هاي تروريستي سني در اطراف جهان هستند."
به گفته او القاعده، طالبان و لشكر طيبه سالانه "احتمالا ميليون ها دلار" اغلب در جريان حج و همچنين ماه رمضان، از منابع خود در عربستان سعودي، جمع آوري مي كنند.
خانم كلينتون گفت كه اصلاحات براي جرم شناختن تامين مالي تروريست ها و محدود كردن جريان منابع مالي از موسسات خيريه عربستان موثر بوده است، اما "سازمان هاي چندجانبه" كه به همان اندازه مظنون هستند را در بر نمي گيرد.
ويكي ليكس هم اكنون سرگرم انتشار بيش از 250 هزار مكاتبه ديپلماتيك آمريكاست كه انتشار آنها باعث سرافكندگي دولت اين كشور شده است.
آمريكا افشاي اين اسناد - از جمله توصيف هاي صريح از رهبران جهان و دستورهايي براي جاسوسي در سازمان ملل - را به عنوان حمله به جامعه جهاني محكوم كرده است.
در تازه ترين اسناد افشا شده از سه متحد ديگر آمريكا در منطقه خليج فارس به عنوان منابع تامين مالي پيكارجويان ياد شده است.
خانم كلينتون نوشته بود كه القاعده و ساير گروه ها همچنان از "كويت به عنوان يك منبع مالي و يك گذرگاه كليدي بهره برداري مي كنند" كه تا حدودي ناشي از اين موضوع است كه كويت تنها كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس است كه تامين مالي تروريستي را جرم محسوب نكرده است.
اين انتقاد نيز به قطر وارد شد كه رويكردي "منفعل" در زمينه مبارزه با تامين مالي تروريسم در پيش گرفته و همكاري اش با آمريكا در اين زمينه "از همه كشورهاي ديگر منطقه بدتر است."
از امارات متحده عربي نيز به عنوان يك "شكاف استراتژيك" كه پيكارجويان مي توانند از آن بهره برداري كنند نام برده شده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18