شگفت‌انگیزترین رکوردهای جهان در سال 2010

نشریه دیسکاوری فهرست برترین رکوردهای 2010 را منتشر کرد: بزرگ‌ترین کشتی مسافری، بلندترین برج، سریع‌ترین قطار، سریع‌ترین هواپیما، سریع‌ترین ابررایانه، کوچک‌ترین باتری و کوچک‌ترین انیمیشن استاپ‌موشن.





بزرگ‌ترین کشتی کروز
در 13 نوامبر 2010، کشتی Allure متعلق به شرکت بین‌المللی کارائیب‌رویال از فنلاند به خانه خود در فلوریدا رسید. این کشتی خواهر کشتی غول‌پیکر دیگری به نام Oasis است که از سال 2009 بر روی اقیانوس شناور است. این دو کشتی از بسیاری از جنبه ها با یکدیگر برابرند: طول هر دو کشتی 360.88 متر و ارتفاع آنها از سطح دریا حدود 65 متر است، اما از نظر فنی Allure 6 سانتی‌متر از Oasis بلندتر است و همین اختلاف اندک، کشتی Allure را به بزرگ‌ترین کشتی مسافرتی کروز در جهان تبدیل کرده است. هر دو کشتی با داشتن 16 عرشه و بیش از 2هزار نفر کارمند می‌توانند میزبان 5400 مسافر باشند.







بلندترین ساختمان جهان
درهای برج دبی یا برج خلیفه در ژانویه 2010 / دی 1388 به روی عموم گشوده شد. ارتفاع این سازه غول پیکر 827.83 متر است و از رکورددار پیشین بلندترین ساختمان جهان یعنی برج تایپه 101 در تایوان 320 متر بلندتر است. برج خلیفه بیش از 160 طبقه دارد که بیشترین تعداد طبقاتی است که تاکنون در بلندترین ساختمان‌های جهان به ثبت رسیده است.




سریع‌ترین قطار برقی جهان
قطار برقی CRH-380A با نام مستعار هارمونی در آزمایش دسامبر 2010 / آبان 1389 توانست به سرعت 486 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این سرعت حدود 64 کیلومتر بر ساعت بالاتر از سرعتی است که هارمونی در آزمایش سپتامبر / شهریور گذشته بدست آورد. چین مالک بزرگ‌ترین شبکه ریلی قطارهای پرسرعت در جهان است که طول آنها روی هم رفته به 7هزار و 547 کیلومتر می‌رسد. این کشور قصد دارد طول ریل‌های راه‌آهن خود را تا سال 2020 به 15هزار و 998 کیلومتر افزایش دهد و علاوه بر آن، به قطارهایی با سرعت 600 کیلومتر بر ساعت مجهز شود.




سریع‌ترین هواپیمای جهان
هواپیمای بدون سرنشین X-51A Waverider متعلق به نیروی هوایی آمریکا در 26 می / اوایل خرداد گذشته توانست برای مدت سه دقیقه با سرعتی 6 برابر سریع‌تر از سرعت صوت یعنی6هزار و 437 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. دستیابی به چنین سرعتی با کمک موتور راکتی مافوق‌صوت این هواپیما امکان‌پذیر شده که بر خلاف موتورهای جت معمول که از کمپرسورهای چرخشی برای فشرده‌سازی هوا به درون موتور استفاده می‌کنند، هیچ قطعه متحرکی نداشته و تنها سرعت مافوق‌صوت و ویژگی‌های آیرودینامیکی فشرده‌سازی هوا به درون موتور به شکل‌گیری چنین سرعتی منجر می‌شوند. این بدان معنی است که این موتور می‌تواند به جای حمل اکسیژن، آن را از اتمسفر جذب کرده و از آن برای احتراق استفاده کند.




سریع‌ترین اَبَررایانه جهان
کنفرانس بین‌المللی اََبَررایانه در دوم نوامبر 2010، اَبَررایانه تیان‌هه1 (تیان‌هه به معنی کهکشان راه‌شیری) چین را به عنوان سریع‌ترین ابررایانه جهان معرفی کرد. این دستگاه از سرعت ثابت محاسباتی برابر دو هزار و 705 تریلیون محاسبه یا 2.507 پتافلاب بر ثانیه برخوردار است. ابررایانه جگوار سازمان انرژی آمریکا که سال گذشته این عنوان را با سرعتی برابر 1.75 پتافلاب بر ثانیه به خود اختصاص داد، هم‌اکنون دومین اَبَررایانه جهان است.




کوچک‌ترین باتری جهان
این ابداع به هر چیزی می تواند شباهت داشته باشد، به جز ابزاری که انرژی تولید می‌کند! شاید این به آن دلیل که این ابزار کوچک‌ترین باتری جهان است که البته هنوز در مرحله آزمایشی به سر می‌برد. این باطری رشته‌ای از آند اکسید قلع و کاتد اکسید کبالت لیتیوم است که در مایع الکترولیتی یونی معلق است. این باتری توسط "ژیانیو هوآنگ" و با هدف بررسی جریان در باتری‌ها ابداع شده تا وی بتواند دلیل شکل‌گیری اتصال‌کوتاه در باتری‌ها را که منجر به کاهش طول عمر آنها می‌شود، آشکار کند. این تصویر باطری را در حالت شارژ شده نشان می‌دهد که در آن، ذرات شارژ شده یا یون‌ها در طول نانوسیم حرکت کرده و منجر به کشسانی کابل و ایجاد خمیدگی در آن می شوند. اطلاعات به دست آمده از بررسی عملکرد این باتری می‌تواند در نهایت به تولید باتری‌هایی منجر شود که بروز نقص در آنها به کم‌ترین حد ممکن خواهد رسید.






کوچک‌ترین انیمیشن استاپ‌موشن جهان

فیلم "نقطه" توسط شرکت فیلم‌سازی سازنده انیمیشن خمیری "والاس و گرومیت" ساخته شده، اما در این فیلم به جای استفاده از عروسک‌های خمیری از چاپگر سه‌بعدی برای خلق شخصیت‌ها استفاده شده تا نقطه‌های مختلفی را با اشکال متفاوت در موقعیت های متنوع قرار دهد. در این انیمیشن که به سبک استاپ‌موشن ساخته شده، فیلم‌ساز از دوربین گوشی همراه N8 نوکیا استفاده کرده که به یک سل‌اسکوپ مجهز است. سل‌اسکوپ، میکروسکوپی است که بر روی گوشی همراه نصب می‌شود. روزانه تنها 4 ثانیه از این فیلم تصویربرداری می‌شد و زمانی که این فیلم در سپتامبر 2010 / شهریور 1389 به نمایش درآمد، در کتاب رکوردهای گینس به عنوان کوچک‌ترین انیمیشن استاپ‌موشن جهان به ثبت رسید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18