دولت پاکستان در لابلای اسناد ویکی لیکس

http://www.zendagi.com/PAKISTAN_taliban.jpg

انتشار اسناد محرمانه وزارت امورخارجه امریکا از سوی ویکی لیکس، طی چند روز گذشته در پاکستان با واکنش های متفاوتی مواجه شده است،افشاه این اسناد در باره دید ګاه امریکایی ها در باره تحولات داخلی وخارجی پاکستان ،دولت این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است

’ویکی‌لیکس سازمانی بین‌المللی غیر دولتی است که در سویدن پایه‌گذاری شده و نقد‌ها و فاش‌سازی‌های اینترنتی از مدارک حساس سازمان‌های دولتی را با نام مستعار منتشر می‌کند و نام و نشان منبع آن‌ها را فاش نمی‌کند.

سایت متذکره درسال ۲۰۰۶ میلادی توسط انتشارات سانشاین سال اعلام کرد که در ارشیف مربوطه بالغ بیش از یک ملیون اسناد ومدارک دارد،در واقعیت ویکی لیکس سازمانی متشکل از ګروه های با هدف وواحد در سراسر جهان است که توسط ژولین آسانژ از طرفداران آزادی اطلاعات جدید بوده بنیاد ګذاری شده است

 http://www.ariaye.com/images1/pak.jpg

. ویکی‌لیکس در نوامبر ۲۰۱۰ بخش‌هایی از اسناد و گزارش‌های طبقه‌بندی شده وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا را که بر ۲۵۰ هزار سند محرمانه از وابسته‌های دیپلماتیک این کشور در همه نقاط جهان بالغ می‌شود،را منتشر کرد ،در این قسمت اسناد محرم کی با پاکستان ارتباط دارد به طورزیل جمع بندی شده است

در اسناد  جدید ویکی لیکس ادعا گردیده که مقامات بلندپایۀ (آى ایس اى) در حملات انتحاری بر افغانستان نقش عمده را بازى نموده اند.

در اسناد جدید ویکى لیکس همچنان گفته شده است که مقامات عالیرتبۀ استخبارات پاکستان، یک گروپ طالبان مسلح را در سال ٢٠٠۶ میلادى غرض حملات به ولایت کندهار فرستادند که باهمین کار، روند حملات انتحارى در افغانستان آغاز گردید

در این اسناد همچنین ادعا گردیده است که آى ایس اى در سال ٢٠٠٧ میلادى ١٠٠٠عراده موتر سایکل را جهت حملات انتحارى و دیگر حملات به افغانستان ارسال کرد.

اسناد منتشره ویکى لیکس در جاى دیگرى مینگارد که جنرال حمیدگل رئیس اسبق ادارۀ استخبارات پاکستان با سران طالبان مسلح و القاعده در مناطق قبایلى به طور دوامدار دیدار و به آنها در مورد حملات انتحارى در افغانستان، هدایت مى داد

ویکى لیکس ادعا نموده که جنرال حمیدگل امربه آتش کشانیدن کابل را نیز به طالبان و القاعده  کرده بود، اگر امروز جنرال حمید گل امر به آتش کشیدن شهر کابل را صادر می کند دیروز جنرال اختر رییس اسبق سازمان جهنمی آی اس آی بطور آشکار می گفت که باید کابل سوختاندن شود و آتش گرفتن شهر کابل یکی از آروز های نامبرده بود

ویکى لیکس : جنرال حمیدگل امر حریق نمودن کابل را صادر نموده بود

دراسناد منتشره از سوى ویکى لیکس درج است که جنرال حمید گل رئیس اسبق ادارۀ استخبارات پاکستان ( آى ایس اى) حکم حملات انتحارى در افغانستان را صادرمى نمود.

رازهاى فاش شده در ویکى لیکس، از قول مقامات امریکایى ادعا نموده که پاکستان غرض حملات درافغانستان، طالبان مسلح را تجهیز مى کند.

دراسنادجدید که ازسوى ویکى لیکس انتشاریافته درآن به استناد قول جان کیرى رئیس کمیسیون روابط خارجى مجلس سنا امریکا نگاشته شده است، که موتر وموترسایکل هاى که درحملات انتحارى از آن استفاده میگردد؛ از پاکستان آورده میشوند.

به اساس معلومات اسناد جدید منتشره ادارۀ استخباراتى پاکستان ( آى ایس اى) غرض تسلط خویش برمنطقه با گرو ه هاى دهشت افگن روابط نزدیک دارد.

در اسناد یادشدۀ جدید ادعا گردیده که مقامات بلندپایۀ (آى ایس اى) درحملات برافغانستان نقش عمده را بازى نموده اند.

دراسنادجدید ویکى لیکس همچنان گفته شده است،که مقامات عالیرتبۀ استخبارات پاکستان، یک گروپ طالبان مسلح را درسال ٢٠٠۶ میلادى غرض حملات به ولایت کندهار فرستادندکه باهمین کار، روند حملات انتحارى درافغانستان آغازگردید.

دراین اسناد همچنین ادعا گردیده است که آى ایس اى درسال ٢٠٠٧ میلادى ١٠٠٠عراده موترسایکل راجهت حملات انتحارى و دیگرحملات به افغانستان ارسال کرد.

اسناد منتشره ویکى لیکس درجاى دیگرى مینگاردکه جنرال حمیدگل رئیس اسبق ادارۀ استخبارات پاکستان با سران طالبان مسلح و القاعده درمناطق قبایلى به طور دوامدار دیدار و به آنها درموردحملات انتحارى درافغانستان، هدایت مى داد.

دراین اسناد ادعا شده که جنرال حمیدگل به طالبان گفته که ماین ها رابرشاهراه هاى جاسازى نمایند که نیروهاى افغان، برآن تردد مى نمایند

ویکى لیکس ادعا نموده که جنرال حمیدگل، امربه آتش کشانیدن کابل را نیز به طالبان والقاعده هدایت داده بود.

از سوى دیگر، جنرال حمیدگل این اتهامات را درجریان گفتگو با رسانه ها شدیدا رد نموده وگفته است که امریکا درافغانستان با ناکامى مواجه شده وهمچو اتهامات بى بنیاد را وارد مى کند.

نامبرده افزوده است: (( که واردکردن همچو اتهامات برجنرال ٧۴ساله بى مفهوم اند ، این درحالیست که من به این نوع اعمال، هیچ ارتباط ندارم.))

لوى درستیز ولسمشر اصف على زرداری له دندې گوښه کاوه

ویکی لیکس پخپلو محرمو اسنادو کی ویلی په مارچ ٢٠٠٩ کې لوى درستیز ولسمشر اصف على زرداری له دندې گوښه کاوه او پرځاى یې د اسفندیار ولی د ولسمشرۍ په دنده د ټاکلو پریکړه کړې وه. په دې اړه لوى درستیز څلور وارې د امریکایی سفیرې این ډبلیو پیټرسن سره وکتل او دهغې د قایلولو هڅه یې کړې وه.

ولسمشر هم ددغه متوجه ګواښونو څخه خبر وو له مخکې یې د ځان پرځاى د خپلې خور فریال تالپور د ولسمشرۍ په چوکۍ د کښینولو پریکړه کړې وه.

د لوی درستیز په فکر که د اصف علی زرداری پرځاى اسفندیار ولی ونه ټاکل شو دغه چوکۍ به میانوازشریف ته په لاس ورشی چې دا به د پوځ لپاره د منلو وړ نه وی.

د ویکی لیکس له اسنادو دا هم معلومه شوې چې مولانا فضل الرحمان د لومړی وزارت په چوکۍ ناسته غوښته. په دې اړه یې د امریکایی سفیرې پیټرسن څخه د مرستې غوښتنه کړې وه. مولانا ویلی ؤ د قومی اسمبلۍ غړی خرڅیدو ته چمتو دی.

له اسنادو دا هم په ډاگه شوې چې ولسمشر اصف علی زرداری امریکایانو ته ویلی نوازشریف د پاکستان اتومی ساینس پوه ډاکټر عبدالقدیر خان ته د سناد مجلس ټکټ ورکوی او د پنجاب اعلٰى وزیر شهباز شریف په لشکرطیبه (پاک لښکر) په ډلې د بندیز لگیدو مخکې له بانکونو څخه دخپلې سرمایې د ویستلو ویلی ؤ دا هم په ډاگه شوې چې لومړى وزیر سیدیوسف رضا گیلانی په پاکستان کې د امریکایی بې پیلوټه الوتکو د بریدونو پلوی دى.

په یوه غونډه کې ورته کورنیو چارو وزیر رحمان ملک په باجوړ کې د بې پیلوټه الوتکو د بریدونو بندولو مشوره ورکړې وه. په ځواب کې ورته لومړی وزیر ویلی وو که امریکایی موخې پوره کیږی ماته پرې اعتراض نشته. موږ به په اسمبلۍ کې د ډرون بریدونو په ضد احتجاج کوو. خو بیا به یې هیروو.

دا هم معلومه شوې ولسمشر او لومړی وزیر جنرال مشرف سره د بخښنې ژمنه کړې وه. په اسنادو کې دا هم په ډاگه شوی چې ولسمشر اصف علی زرداری د خیبرپښتونخوا گورنر اویس احمدغنی له دندې گوښه کول غوښتل او پرځاى یې د ملیشه یې ځواکونو قوماندان جنرال طارق د ایالت گورنر ټاکه خو د امریکا سفیرې ونه منله.

دا هم ویل شوی ولسمشر امریکایی سفیرې سره د ډاکټر عبدالقدیر خان په کور کې د نظر بند ساتلو ژمنه کړې وه.

«رییس جمهور پاکستان، یک سر گندیده است»

نیویارک‌تایمز از قول اسناد ویکی‌لیکس: ملک عبدالله عربستان در مورد آصف علی زرداری، رییس جمهور پاکستان گفته‌است: «سر کشور که گندیده باشد کل بدن هم می‌گندد.»

بنا بر این گزارش، ملک عبدالله، آقای زرداری را بزرگ‌ترین مانع برای پیشرفت پاکستان می‌داند و از او به عنوان «سر گندیده» یاد می‌کند. دولت پاکستان بلادرنگ به این سند ویکی‌لیکس واکنش نشان داد و با رد آن گفت که ملک عبدالله «برادر بزرگ‌تر» آصف علی زرداری است

ویکی لیکس و سندی درباره حملات موشکی امریکا به مناطق قبایلی پاکستان. در حالی که مقام های حزب حاکم بر پاکستان تا حدودی از این اسناد برای تقویت مواضع خود به ویژه در حوزه سیاست های هسته ای استقبال کرده اند اما برخی از مقام های سابق این کشور،

انتشار اسناد ویکی لیکس را توطئه ای از سوی امریکایی ها می دانند و ازحزب حاکم در خصوص صدور مجوز برای حملات موشکی به مناطق قبایلی انتقاد می کنند.

آخرین سندی که روز چهارشنبه توسط رسانه های غربی منعکس شده است نشان می دهد که دولت پاکستان از جمله آصف علی زرداری’رئیس جمهوری این کشور با وجود مخالفت ظاهری با حملات هواپیماهای بدون پیلوت امریکایی به مناطق قبایلی،از این حملات حمایت کرده است.

یکی از اسناد نشان می دهد که زرداری گفته است این حملات چنانچه علیه اهداف مورد نظر باشد و به آسیب های جانبی منجر نشود، مانعی ندارد.

حزب مردم و اردوی پاکستان.

دربرخی دیگر از این اسناد به تردیدهای امریکا درخصوص حکومت غیرنظامی ضعیف و غیرمردمی پاکستان اشاره شده و از جنرال ’اشفاق پرویز کیانی’

لوی درستیز نیروی زمینی اردوی این کشور به عنوان بازیگر مهم پشت صحنه‌ که یک بار از برکناری زرداری سخن گفته، اشاره شده است. همچنین براساس این اسناد خود زرداری از احتمال اینکه جنرال اشفق کیانی وی را کنار بگذارد ابراز نگرانی کرده است

درباره ترور بی نظیر بوتو در یکی از اسناد ویکی لیسک مربوط به سفارت امریکا در پاکستان آمده است که زرداری تدارکات همه جانبه ای برای جلوگیری از ترور بی نظیر بوتو انجام داده بود. وی در یک مورد به ’جو بایدن’ معاون رئیس جمهوری امریکا گفته بود:نگران است که اردوی پاکستان خانم بوتو را به قتل برساند.

روابط پاکستان و عربستان سعودی.

’ویکی لیکس’ در سندی دیگر،با اشاره به روابط بین پاکستان و عربستان سعودی نوشته است:روابط بین این دو کشور مسلمان از زمان به قدرت رسیدن ’آصف علی زرداری’سرطانه شده است چون مقام سعودی به زرداری اعتماد ندارند و او را فردی فاسد می دانند.

در این گزارش همچنین گفته شده که بازدید زرداری از عربستان سعودی در نوامبر ۲۰۰۸ بطور کامل ناموفق بوده و این کشور عرب تا زمانی که دولت پاکستان برای تثبیت اوضاع اقتصادی خود اقدام اساسی نکند،از هرگونه حمایت سیاسی و اقتصادی به این کشور خودداری خواهد کرد.

تحلیلگران در پاکستان معتقدند که این اسناد نمی تواند به اتفاق جدیدی در این کشور منجر شود اما بطور قطع باعث خواهد شد مخالفان حزب حاکم (حزب مردم) دولت فعلی اسلام آباد را تحت فشار قرار دهد.

به عنوان مثال این گروه درباره حملات موشکی می گویند اینکه حمله هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی به اهدافی در داخل خاک پاکستان با اجازه و تایید مقام های این کشور انجام می شود،نکته تازه ای نیست اما همواره احزاب مخالف دولت اسلام آباد را در این خصوص مورد انتقاد قرار می دهند. بر اسناد منتشره پرواز هواپیماهای بدون جاسوسی امریکا در داخل خاک پاکستان با مجوز دولت و اردوی این کشورانجام می شود و در واقع آنها از پرواز های این هواپیماها، مطلع هستند. نکته جالب دیگر اینکه دولت پاکستان از طالبان و گروه حقانی آشکارا حمایت می کند و دولت امریکا نیز از این موضوع آگاه است

امنیت تاسیسات هسته ای پاکستان.

مقام های امریکایی همچنین درباره سلاح‌های هسته‌ای درپاکستان اظهار نگرانی کرده‌اند اما در ظاهر گفته‌اند که باورشان بر این است که پاکستان امن است.

در این اسناد آمده است آن پترسن سفیر پیشین امریکا در اسلام آباد چهارم فوریه‌ ۲۰۰۹ گفته است که دغدغه‌ اصلی ما وجود شبه‌نظامیان افراطی که یک سلاح هسته‌ای کامل را سرقت کنند نیست بلکه احتمال وجود فردی در حکومت پاکستان است که مواد و تجهیزات کافی را به تدریج به بیرون ارسال کند تا در نهایت یک سلاح ساخته شود.

طبق گزارش‌های انتشار یافته، پاکستان در سال ۲۰۰۷ بطور اساسی موافق عملیاتی برای حذف اورانیوم غنی شده با خلوص بالا از یک رآکتور هسته‌ای این کشور بوده اما این اتفاق به دلیل مخالفت داخلی هرگز محقق نشد. پاکستان روز دوشنبه این گزارش ها را تکذیب کرد و اعلام کرد امنیت هسته‌ای این کشور از رسیدن مواد هسته‌ یی به دست افراد شرور ممانعت به عمل می‌آورد.

’عبدل بسیط ’سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز روز چهارشنبه با اشاره به نگرانی های امریکا و انگلیس درباره احتمال دسترسی گروه های تروریستی به سلاح های هسته ای آن کشور،تصریح کرد:امنیت تاسیسات هسته ای پاکستان تضمین شده است.

وی افزود:پاکستان از تاسیسات هسته ای خود به خوبی محافظت می کند واحتمال دستیابی طالبان و القاعده به این تاسیسات وجود ندارد. ’بسیط ’تاکید کرد:فرماندهی حفاظت از این تاسیسات بسیار دقیق عمل می کند و علاوه بر این سیستم های کنترل و حفاظت چند لایه دسترسی گروه های تروریستی به این تسلیحات را غیر ممکن کرده است.

مقام های دولتی پاکستان همچنان مصر هستند که احتمال دستیابی نیروهای القاعده و سایر گروه های تروریستی رادیکال به حدود پنجاه کلاهک هسته ای اردوی این کشور،صفر است. پاکستان همچنین در واکنش به طرح هایی که برای مثال امریکا برای روزی در نظر گرفته است

که اسلام آباد به دست نیروهای افراطی سقوط کند،می گویند هرگونه دخالت خارجی برای حفاظت یا پیشگیری ازدستیابی نیروهای رادیکال به زرادخانه هسته ای پاکستان به ضرر نیروهای مداخله جو تمام خواهد شد.

رئیس جمهوری امریکا ماه گذشته با ابراز اطمینان درباره اردوی پاکستان گفت که معتقد است سلاح های هسته ای این کشور در اختیار افراد مطمئنی قرار دارد.

همچنین مقام های ارشد نظامی و غیر نظامی پاکستان به علت رفع نگرانی غرب از پیشروی طالبان،اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای این کشور را در اختیار کشورهای غربی قرار می دهند.

نگرانی درباره امنیت سلاح های هسته ای پاکستان به سال دوهزار و چهار،یعنی زمانیکه شبکه گسترش (سلاح هسته ای ) ’عبدالقدیر خان’ دانشمند هسته ای این کشور افشا شد،باز می

گردد. نگرانی غربی ها این است که شبکه هسته ای تحت مدیریت این دانشمند پاکستانی ،ممکن است اطلاعات مربوط به تولید بمب های هسته ای را در اختیار برخی عناصر افراطی قرار دهند.

مولانا فضل الرحمن له امریکا غوښتی وو چی صدراعظم یې کړی

د ویکی لیکس په تازه خپرو سویو اسنادو کی راغلی چی د پاکستان د جماعت العلماء الاسلام ګوند مشر مولانا فضل الرحمن له امریکا څخه غوښتی وو چی د پاکستان صدراعظم یې کړی

ویکی لیکس وایی فضل الرحمن په ٢٠٠٧ کال په اسلام آباد کی د امریکا له سفیری سره په لیدنه کی دغه غوښتنه کړې وه

بلی خوا ته مولانا فضل الرحمن دغه تورونه ردوی او دا د خپل ګوند او ځان په وړاندی د بدنامۍ یوه دسیسه بولی

څېړونکی وایی مولانا فضل الرحمن چی په افغانستان کی د طالبانو سخت ملاتړى ګڼل کېږی، معمولاً په خپلو سیاسی جلسو او غونډو کی د امریکا پر ضد شعارونه ورکوی، خو د ویکی لیکس اسنادو وښوده چی نوموړى څنګه د خپلی شخصی ګټی په خاطر له هغی امریکا څخه مرسته غواړی، چی دى یې خلګ پر ضد جهاد ته رابولی

اگر افغانستان با هند نزدیک شود

جای تعجب نیست که جنرال پاکستانی از گروه طالبان به شکل علنی اعلام حمایت کنند. به قول بی بی سی آنچه در اسناد ویکی‌ لیکس در میان هزاران سند وزارت خارجه امریکا که افشا شده،

پیامی از جنرال اشفاق کیانی، رئیس ارتش پاکستان نیز است که گفته اگر افغانستان با هند نزدیک شود، پشتیبانی پاکستان از طالبان خیلی افزایش خواهد یافت. یا اینکه پرویز مشرف بگوید که پاکستان برای تامین منافع خود حق دارد طالبان را در خاک این کشور پناه داده و از آنان حمایت کند

با وجود آنکه روابط دو کشور بعد از کنار رفتن جنرال پرویز مشرف از سمت ریاست جمهور پاکستان بهبود یافته ، اما مشکلات تاریخی و موضوع تروریزم به عنوان نکات اساسی در روابط دپلوماتیک دو کشور باقیست.

هرچند سالانه مقامات عالی دو کشور به پایتخت های یکدیگر سفر میکنند، اما هیچ طرفی برای حل ریشه قضایا قدم نخست را نگذاشته ان

نوازشریف عامل افراط ګری در منطقه ما است

بر اساس اسناد فاش شده ویکی‌لیکس؛ رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه سابق کشور از نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان به عنوان عامل افراط‌ گری در منطقه یاد کرده است

در این اسناد آمده است که داکتر اسپنتا در اظهار نظری گفته است‌ ما می‌دانیم که نواز شریف خبر بدی برای ما محسوب می‌شود؛ او عامل افراط‌ گری‌ها در منطقه ما است

پیش از این اسپنتا بارها مقامات پاکستانی را به‌عدم همکاری صادقانه در راستای تأمین امنیت افغانستان، متهم نموده بود

روزنامه ویسا در گزارشی نوشته است که داکتر اسپنتا ، پاکستان را به دو گونه‌بازی کردن در افغانستان متهم نموده و گفته بود که پاکستان در همکاری دوجانبه میان دوکشور، صادق نیست

به ادامـــه افشـــاگری هـــای ســایت ویــکی لیـــکس

نظر به گزارش روز نامه گاردین چاپ لندن در سال ۲۰۰۹ میلادی سفیر امریکا در اسلام آباد خانم آنه پترسون ارزیابی امنیتی تجهیزات نظامی اتمی پاکستان را به واشنگتن گزارش داده، دراین گزارش آمده، که پاکستان مجهز با سلاح اتمی یک نگرانی جدی برای امریکا به شمار میرود.

بزرگترین نگرانی ایالات متحد امریکا نه تنها این است که گروهای افراطی پاکستان به این اسلحه ها دست رسی پیدا کنند ، بلکه نگرانی سفیر امریکا دراسلام آباد این است که مبادا یک نفراز دولتمردان متقلب پاکستان که درتآسیسات اتمی پاکستان مشغول کارمیباشد ،

بتواند به تدریج و به اندازه کافی ودر وقت مناسب مقداری از مواد سوخت را خارج نموده وبرای ساخت سلاح اتمی استفاده کند.

خانم پترسون سفیر ایالات متحد امریکا در اسلام آباد معتقد است ، که پاکستان بطور کامل نمیتواند از حمایت طالبان در افغانستان دست بردارد طوریکه روز نامه نیویارک تایمز گزارش داده است ،

که پاکستان با ارتباط نزدیک با طالبان میخواهد بالای همسایه اش افغانستان نفوذ قابل ملاحظۀ داشته باشد ، تا پس از خروج نیروهای بین المللی منافع خود را در مقابل رقیب بزرگ خود هند در افغانستان تضمین نماید.

توطئه کودتای نظامی علیه ریس جمهور پاکستان آصف علی زرداری

به گزارش اسناد محرمانه ویکی لیکس دوکت پاکستان از قدرت زیادی برای ثبات خود بر خوردار نیست و پلان های روی دست است که برمبنای آن ارتش پاکستان خود را برای یک کودتای نظامی علیه ریس جمهوراین کشور آصف علی زرداری آماده میسازد.

این مطلب را آقای اشفان کیانی ریس ارتش پاکستان درسال ۲۰۰۹ به سفیر امریکا در پاکستان گفته ، و اظافه نموده است که فشار های بالای دولت آصف علی زرداری جهت اسعفای وی در جریان بوده است.

ریس جمهور پاکستان از وضعیت متشنج کشور اش بخوبی آگاهی دارد در گزارش یگری از نیویارک تایمز آمده است ، که سال آقای آصف علی زرداری به معاون ریس جمهور امریکا آقای جوباین گفته است که سازمان استخبارات پاکستان ای اس ای میخواهد او را از سر راه بر دارد.

اینکه تنش میان ریس جمهور آصف زرداری و جنرال های ارتش پاکستان وجود دارد راز مخفی نبموده و همه ازآن اطلاع دارند ولی اینک شایعات جدی طرح کودتا ارتش علیه آصف علی زرداری آفزایش یافته است.

در گزارش دیگری آمده است که روابط ناگسستنی بخشی از ارتش پاکستان با طالبان وجود دارد و جنرال های ارتش پاکستان با طالبان پاکستانی روابط بسیاز دوستانه دارد و درحملات علیه نیروهای بین المللی و افغان آنها را کمک ای نظامی واکمالاتی مینمایند.

ارتش پاکستان از نیروهای شورشی و افراطگریان پاکستانی نه تنها درافغانستان بلکه در سایر مناقشات نظامی استفاده میکند که منظوراحتمالا کشمیر و بلوچستان جهت تشنج در ایران میباشد و طالبان در حقیقت بخشی ازارتش پاکستان را تشکیل میدهند که معاش و امتیازات شان با نیروهای ارتش پاکستان چندان فرقی نمیکند.

در ارتباط به همین گزارش از جنرال حمید گل ریس سابق استخبارات پاکستان به عنوان یکی از متحدان اصلی طالبان افغان یاد شده ، که هیچ گاه پشتیبانی و همکاری خود را با طالبان مخفی نمی کند و گاهی به عنوان سخنگوی طالبان عرض اندام میکند.

دراین گزارش از همکاری شماری از جنرالان ارتش پاکستان با طالبان پاکستانی یاد شده است که در جنگ با مخالفان حکومت افغانستان به آنان مشوره میدهند

جنرال های سازمان استخباراتی پاکستان همواره مخالفت خود را با حملات طیارات بدون سرنشین امریکا بر مواضع طالبان در شمال وزیرستان ابراز نموده اند.

بر اساس همین گزارش ها شماری از جنرالان ارتش پاکستان بر سر پشتیبانی از طالبان با حکومت آصف علی زرداری نیز مخالفت میکنند آنان تلاش دارند از طالبان یک اردوی شبه نظامی بسازند که درداخل و خارج پاکستان از آن استفاده شود.

گزارشات ازعمق اختلافات بین ارتش و حکومت پاکستان از یک طرف و نقش سازمان استخبارات پاکستان ای اس ای در همکاری با طالبان وضعیت سیاسی وامنیتی پاکستان را بحرانی ساخته ، و امکان کودتا توسط جنرالان ارتش پاکستان را افزایش داده است.

 منبع :

وبلاگ همایون

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18