تروریسم انتحاری در مرکز شهر استکهلم

استکهلمیان – دقایقی قبل از ساعت 17 روز شنبه و زمانی که شهروندان استکهلم در یکی از شلوغ ترین خیابانهای شهر در حال خرید کریسمس بودند یک اتوموبیل "آئودی 80 آوانتی" بر روی محل عابر پیاده واقع در خیابان اولوف پالمه شماره 13 و در نزدیکی خیابان ملکه (دروت نینگز گاتان) منفجر شد.



بنا بر اطلاعات فاش شده در داخل این اتوموبیل لوله های گاز جاسازی شده بود. این اتوموبیل تنها چند هفته پیش و در تاریخ 22 نوامبر 2010 خریداری شده بود. پلیس بخش بزرگی از مناطق اطراف محل انفجار را مسدود نمود و کارشناسان بمب را به محل فراخواند.

انفجار  بعدی که گمان می روز بعنوان اولین تروریسم انتحاری تاریخ سوئد به ثبت برسد در 300 متری محل انفجار اتوموبیل و در خیابان "بریگار" به وقوع پبیوست. مردی که به گفته شاهدان عینی شال فلسطینی به دور گردن پیچیده بود خود را با مواد منفجره ای که به بدنش بسته بود منفجر نمود.  در اطراف تروریست منفجر شده تعداد زیادی میخ به اطراف پخش شد. شاهدان عینی می گویند که شدت انفجار بحدی بود که شکاف بزرگی در بدن تروریست انتحاری و حفره بزرگی در ناحیه شکم او ایجاد نموده است.

بنا بر اطلاعات منتشر شده, این تروریست انتحاری شش کپسول انفجاری به خود بسته بود که خوشبختانه تنها یکی از آنها منفجر شده است.  کیف متعلق به تروریست به هلاکت رسیده توسط "روبات" بمب یاب پلیس مورد بازرسی قرار گرفته و تصاویری با اشعه ایکس که از این کیف برداشته شد نشان داد که کیف حاوی میخ  بوده که در یک ماده انفجاری ناشناخته جاسازی شده است.

به گفته شاهدان عینی فرد تروریست قبل از منفجر نمودن خود شعارهایی به زبانی که تصور می شود عربی بوده سر داده است.

پلیس پنج کپسول انفجاری دیگر که بصورت سریالی به یکدیگر  بسته شده بودند را در محل پیدا کرده است. به دلیلی که هنوز مشخص نیست کابل های مابین کپسول های انفجاری از کپسول ها جدا شده و خوشبختانه مانع از انفجار پنج کپسول دیگر شده اند. به احتمال نزدیک به یقین تنها کپسول انفجاری که منفجر شده منجر به هلاکت تروریست انتحاری گردیده است.  چنانچه هر شش کپسول انفجاری این تروریست بر طبق برنامه ریزی او منفجر می گردید مردم سوئد می توانستند شاهد حمام خونی از خریداران هدایای کریمس باشند.


خبرگزاری "ت ت" سوئد و همچنین پلیس امنیتی این کشور (سپو) دقایقی قبل از انفجارها ئی میلی حاوی یک فیلم ویدیویی دریافت نمودند که در آن مردم  و جامعه سوئد تهدید به مرگ شده اند. در این فیلم ویدویی مردی با حمله به آنچه که "سکوت سوئد در برابر نقاشیهای لارش ویلکس" و نیز "سربازان سوئدی در افغانستان" می نامد بیان می دارد:

"اینک زمان مرگ فرزندان, دختران و خواهران شما فرا رسیده است. همانطور که برادران و خواهران ما کشته شده اند. پیام ما از طریق اقدامات ما به گوشتان خواهد رسید. تا زمانی که جنگ خود بر علیه اسلام را پایان ندهید و به پیغمبر ما توهین نکنید و از خوکی بنام لارش ویلکس حمایت نکنید از پا نخواهیم نشست. "
وی پس از آن از همه مسلمانان سوئد می خواهد که زیر بار "ذلت" نروند و در پایان پیام خود همه "مجاهدین اروپا  و سوئد" را به "جهاد" فرا می خواند: "زمان حمله فرا رسیده است, درنگ بیشتر جایز نیست. از هر چه دارید حتی یک چاقو استفاده کنید. از هیج چیز نترسید, نه از زندان و نه از مرگ."

عراقی 29 ساله بعنوان تروریست انتحاری استکهلم شناسایی شد
اتوموبیل منفجر شده بنام "تیمور عبدالوهاب", عراقی, 29 ساله و ساکن شهر "ترانوس" سوئد به ثبت رسیده است. در ساعات اولیه روز یکشنبه توسط منابع موثق تایید شد که تروریست به هلاکت رسیده همین فرد بوده است. او در یک وب سایت متعلق به مسلمانان بنام "مسلیمه دات کام"  از طریق یک آگهی آشنایی بدنبال همسر دوم خود بوده است. و در صفحه فیس بوک او نیز عبارت "لا اله الا الله"  بعنوان "شعار مورد علاقه" وی به ثبت رسیده است.

تروریست بدنبال همسر دوم
صفحه فیس بوک تروریست انتحاری استکهلم

در صفحه فیس بوک او از جمله آمده است که وی تحصیلات دبیرستانی خود را در دبیرستان "هولا ود" شهر ترانوس سوئد به انجام رسانده است.

او دارای همسر و دو دختر سه و نیم و یک و نیم ساله بوده و در سال 1991 و سن 11 سالگی به سوئد آمده است.  خانواده او به گفته خودشان به پلیس سوئد هیچ اطلاعی از برنامه ریزی عمل تروریستی وی نداشته اند.

صحنه فجیع متلاشی شدن بدن یک انسان در مرکز شهر استکهلم  منجر به شوکه شدن تعدادی از شهروندانی که در نزدیکی محل بودند شد که به همراه تعداد دیگری که بواسطه صدای مهیب انفجار دچار آسیب شنوایی شده بودند به بیمارستان منتقل شدند.

کارل بیلت وزیر امور خارجه سوئد اولین سیاستمدار سوئدی بود که تنها بصورت خلاصه و در "توئیتر" خود نسبت به این حمله تروریستی اظهار نظر کرده است. وی با توجه به عدم انفجار هر شش کپسول انفجاری بیان داشت که این حمله تروریستی که در شلوغ ترین مناطق مرکزی شهر استکهلم صورت گرفت می توانست پیامدهای فاجعه باری بدنبال داشته باشد.

پیش بینی می شود که واقعه تروریستی روز شنبه در استکهلم به موج اسلام ستیزی که در طی سالهای اخیر در سوئد براه افتاده دامن بزند و  منجر به تقویت بیش از پیش حزب ملی گرا و اسلام ستیز "دمکراتهای سوئد" در پارلمان این کشور شود.

تنها دقایقی پس از انتشار خبر این واقعه در سوئد شبکه های اجتماعی معروف این کشور بر روی اینترنت شاهد حملات گسترده شهروندان به اسلام, مسلمانان و نیز سیاست مهاجر پذیری سوئد بوده است.

بدون شک واقعه تروریستی روز شنبه به بحث های گسترده ای در سوئد در  رابطه با اسلام, مسلمانان و نیز سیاست مهاجرتی این کشور دامن خواهد زد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18