نگرانی واتیکان از افشای مطالب محرمانه توسط ویکی‌لیکس


پاپ بندیکت شانزدهم
از پیام هایی که ویکی‌لیکس انتشار داده چنین برمی آید که واتیکان برای آزادی ملوان های بریتانیایی که ایران آنان را دستگیر کرده بود، میانجیگری کرده است
دفتر پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک های جهان، از پی آمدهای بالقوه افشای مطالب محرمانه دیپلماتیک توسط سایت اینترنتی ویکی‌لیکس ابراز نگرانی کرده است.


در بیانیه ای که فدریکو لمباردی، سخنگوی مطبوعاتی واتیکان منتشر کرده، همچنین گفته شده که آنچه در این پیام ها آمده برداشت شخصی دیپلمات های آمریکایی مستقر در رم بوده نه مواضع رسمی واتیکان.

در پیام ها و اسناد محرمانه مورد نظر واتیکان، اطلاعات بیشتری در باره عدم تمایل واتیکان به همکاری با تحقیقاتی اشاره شده که در ایرلند در باره سوء استفاده جنسی کشیش های کاتولیک، صورت می گرفت.

این پیام ها همچنین نقش واتیکان در مسائل دیپلماتیک را روشن تر می کند چون از این پیام ها که ویکی‌لیکس انتشار داده چنین برمی آید که واتیکان برای آزادی ملوان های بریتانیایی که ایران آنان را دستگیر کرده بود، میانجیگری کرده است.

در این پیام ها همچنین فرانسیس کمپبل، سفیر بریتانیا در واتیکان هشدار می دهد که دعوت پاپ از پیروان کلیسای اسقفی انگلیس برای گرویدن به مذهب کاتولیک، سبب شده که روابط کلیسای واتیکان با کلیسای اسقفی انگلیس به پائین ترین سطح در 150 سال اخیر تنزل یابد.

خبرنگار بی بی سی در واتیکان می گوید این پیام ها همچنین نشان می دهد که آمریکا تا چه حد برای کسب اطلاعات به سفارتخانه های خارجی دیگر در واتیکان متکی است.

اسناد و پیام‌های دیپلماتیک آمریکا، توسط سایت ویکی‌ لیکس سبب جلب توجه ها به موسس آن، جولین آسانژ یک شهروند استرالیایی شده که اخیرا دولت سوئد درخواست استرداد وی را از بریتانیا کرده است.

پس از صدور حکم جلب بین المللی آقای آسانژ به درخواست سوئد در ارتباط با اتهام تجاوز و آزار جنسی به دو زن در سوئد، وی هفته گذشته در لندن بازداشت شد.

از آنجا که دادگاه لندن با آزاد کردن آقای آسانژ به قید وثیقه موافقت نکرده است در حال حاضر وی در بازداشت به سر می برد و وکلای مدافع وی سرگرم تکمیل پرونده برای درخواست تجدید نظر در حکم دادگاه و جلوگیری از استرداد جولین آسانژ، به سوئد هستند.

"

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18