پردازش ابری؛ آینده ی بازی های ویدیویی؟!+ ویدیو

  پردازش ابری چیز تازه ای نیست؛ در اوایل دهه ی نود میلادی به وجود اومد. اما مدتی طول کشید تا پایش به دنیای بازی باز بشه. (در پردازش ابری به جای نصب یک نرم افزار بر روی چندین کامپیوتر، نرم افزار تنها روی یک کامپیوتر (سرور) اجرا می شه و کامپیوتر های دیگه به اون دسترسی پیدا می کنند.) تا این که مدتی پیش اولین جرقه های وارد کردن این تکنولوژی به دنیای گیم زده شد. شرکت "Onlive" و "Gaikai" شروع کردند به ایجاد پروژه های محاسبات ابری در بازی ها. پروژه های که می تونه آینده ی بازی های ویدیویی رو تغییر بده....
http://www.ispreview.co.uk/ispnews/data/upimages/subfolders/2010%20Misc/onlive_bt_broadband_game_service.jpg

    اگه این پروژه ها عملی بشه ممکنه هیچ وقت احتیاج به یه کامپیوتر به روز و جدید برای بازی یا خرید یه کنسول جدید نداشته باشین. این اغراق نیست.

Gaikai
    البته دو پروژه ی Onlive و Gaikai تفاوت هایی دارن که اول به توضیح اولی می پردازم:
    آنلایو امسال در GDC9 معرفی شد، با ناشران بزرگی مثل Ubisoft و EA قرار داد بست و شروع به کار کرد تا آینده ی ابری برای بازی های ویدیویی رو تضمین کنه! شما برای استفاده از سیستم آنلایو می تونید یه وسیله ی کوچک به اسم "میکرو کنسول آنلایو" رو بخرید. (اگر چه بدون اون هم می تونید از این سیستم استفاده کنید.) اساس کار این دستگاه اینه که ورودی های کنترلر شما رو می گیره و روی سرور بازی آپلود می کنه و یه جریان ویدیویی رو از سرور دانلود می کنه. (چیزی مثل You&tube یا Hu&lu در مرورگر کامپیوتر)
    شما می تونید میکرو کنسول رو مستقیماً از طریق HDMI به تلویزیون وصل کنید. اگر چه می تونید اونو به کامپیوتر هم وصل کنید. شما حتی می تونید مستقیماً از طریق کامپیوتر (Windows یا Mac) به سرور بازی متصل بشید و تصویر رو روی مانیتور یا اگه خواستید از طریق خروجی HDMI روی تلویزیون مشاهده کنید. برای این کار نیاز به نصب یه پلاگین روی مرورگرتون دارین. البته این روش ممکنه مشکلاتی رو به همراه داشته باشه. چون حداقل به یه سیستم قوی برای دریافت و پردازش تصاویر ویدیویی احتیاج دارید.
    وقتی سرویس لود می شه و یک گیم رو برای بازی کردن انتخاب می کنید، سرور فوراً شروع به کار می کنه و بازی روی یکی از سرور های آنلایو شروع می شه. چیزی نیست که احتیاج باشه اونو دانلود کنید. بعد از اجرای بازی با یه وسیله ی وروردی مناسب مثل ماوس، کی برد یا یه گیم پد بازی رو انجام می دین مثل این که بازی روی کامپیوتر خودتون نصب شده. ورودی هاتون به وسیله ی میکرو کنسول یا پلاگینی که روی مرورگر کامپیوتر نصب کردید خونده می شه و به سرور فرستاده می شه. بازی روی سرور ورودی ها رو دریافت می کنه و پیش می ره؛ فقط به جای این که خروجی به شکل تصویر نشون داده بشه به سمت سیستم شما می آد تا بتونید عکس العمل بازی رو ببینید.

OnLive - Streaming Games

    برای این که تصویر با سرعت مناسب، یعنی حداقل 60 فریم در ثانیه فرستاده بشه آنلایو به سختی کار کرده تا بتونه مشکلات "لگ" تصویرو حل کنه. اولین قدم در این راه ساخت یک فرمت یا الگوریتم فشرده سازی جریان ویدیوییه که تا حد ممکن سریع باشه. راه حل فعلی برای Decode کردن ویدیو فقط یه میلی ثانیه لگ داره که به خودی خود اصلاً به چشم نمی آد. واضحه که شما یه Connection سریع اینترنت برای دریافت این حجم بالا از تصاویر ویدیویی احتیاج دارید. اینترنت مناسب، 1.5 Mbps برای دریافت تصویر 480p و 5 Mbps برای دریافت تصویر 720p سرعت لازم داره که در حوزه ی اینترنت DSL قرار می گیره.
در ادامه ویدیویی از مقایسه بازی کردن با pc ، ps3 و onlive را ببینید. متعجب خواهید شد!!!

    اندازه ی میکرو کنسول آنلایو تقریباً به اندازه ی یه PSP با دو برابر ارتفاعه. این دستگاه دو تا خروجی USB، خروجی صوتی نوری و یک خروجی HDMI داره. همچنین از بلوتوث هم پشتیبانی می کنه. بنابراین می تونید ماوس، کی برد و دسته ی بی سیم رو به اون متصل کنید. به علاوه، این کنسول یک دسته ی مجزا هم به همراه خودش داره. با این که قیمت خود کنسول نسبتاً پایینه،(در آینده می تونه به کمتر از 50 دلار هم برسه) اما سیستم آنلایو در آینده به صورت پولی کار می کنه، یعنی باید برای اتصال مثل Xbox Live مبلغی رو بپردازید.
    وقتی که شما آنلاین هستید به اکانت خودتون در سرور دسترسی دارید. این اکانت شامل سیو های بازی و چیز هایی مثل اونه. اما جالب ترین بخش اون قسمتیه با عنوان "Brag clips". این قسمت کلیپ های Brag رو که ضبط کردید نگه می داره. کلیپ های brag تصاویر ده ثانیه ای از بازی کردن شما هستند که می تونید اونا رو هر وقت خواستید به دلخواه ضبط و ذخیره کنید و بعداً اونا رو نگاه کنید، بررسی کنید یا به اشتراک بذارید. همچنین همیشه ده ثانیه ی پایانی بازی شما ذخیره می شه که می تونید با فشار دادن یه دکمه رو دسته ی کنسول فیلمش رو مشاهده کنید.
    بسیاری از بازی ها یه دمو دارن که بازیکن ها می تونن اون ها رو به طور مجانی اجرا کنن. به این ترتیب می تونید قبل از خرید یه بازی و بدون دانلود دموی اون بازی، بازی رو امتحان کنید.
[تصویر: onlive_tech_diagram_610x471.jpg]

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18