آيا يک دست نشانده، خود می تواند به دخالت خارجی اعتراض کند؟


 

برای دیدن کامل هر مطلب لطفاً بر روی عنوان ( تیتر ، نام ) مطلب کلیک کنید. و یا بر روی عبارت ( برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید ) کلیک کنید.

با همه ی اين وجود، رویدادها در افغانستان چندان قابل پيش بینی نيست و ممکن است روزی همان دست اربابش که او را به ارگ رساند، از صحنه ی سیاسی افغانستان برای همیشه حذفش کند. کاری که در افغانستان سابقه داشته است.

پنج شنبه 1 آوريل 2010, نويسنده: کابل پرس
کابل پرس: حامد کرزی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009، با تقلب برنامه ریزی شده، در حالی که میلیون ها شهروند افغانستان به او رای ندادند یا درانتخابات شرکت نکردند، همچنان بصورت غیر قانونی بر مسند ریاست جمهوری نشسته است و امروز خشمگينانه به رد قانون تازه ی انتخابات اعتراض کرده و دست خارجی را در آن دخیل دانسته است. قانون جدید انتخابات که در فرمانی تقنینی توسط حامد کرزی اعلام شده بود و زمینه های تخلف و تقلب را بیشتر می کرد، روز گذشته در پارلمان افغانستان با قاطعیت آرا رد شد.
در قانون جدید، حامد کرزی به بهانه ی افغانی کردن روند انتخابات، اعضای خارجی کميسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی را حذف کرده و تغييرات عمده ای را مانند محدود کردن حضور زنان در انتخابات وضع کرده بود.
طبق قانون، اگر پارلمان اين قانون تقنينی را رد کند، همان قانون پيشین قابل اجراست و اکنون قانون جدید حامد کرزی باید کناری گذاشته شده و قانون پيش از آن جاری و ساری باشد.
حامد کرزی در واکنش به رد اين قانون خشمگينانه، گفته است که دخالت خارجی در پارلمان افغانستان باعث رد چنين قانونی شده است.
واکنش حامد کرزی از چند جهت قابل توجه است:
يک: حامد کرزی خود دست نشانده خارجی ست. ماه ها پيش از اينکه پای حامد کرزی به ارگ ریاست جمهوری به عنوان رییس جمهور برسد، توسط نيروهای ويژه ی آمريکا و سازمان استخبارات اين کشور محافظت شده و به نقاط مختلف انتقال می یافت. حامد کرزی آن شخص صالح و سالمی نیست که می بایست، بر مسند قدرتمندترین شخص افغانستان تکیه می زد. او شاید در حد یک کارمند ساده می توانست کارهایی را انجام می دهد اما به هیچ عنوان شایسته ی پستی که اکنون آن را دارد، نبوده و نيست. در چند سال اخير که او به عنوان رییس جمهور در افغانستان حضور دارد، مافياهای مختلف با همدستی نزدیک ترین افراد به او شکل گرفته و اين مافياهای مختلف در قاچاق مواد مخدر، اختلاس، قاچاق اسلحه، خرید و فروش پروژه های بازسازی، خرید و فروش پست های مختلف و... دست دارند.

دو: درصد بالایی از همکاران نزدیک حامد کرزی به شمول معاونان و وزاریش با استخبارات کشورهای منطقه و بويژه پاکستان و ايران در ارتباط می باشند. نفوذ استخبارات کشورهای منطقه و نيز آمريکا و باز بويژه انگلستان چنان است که حتا خود او چند سال پيش از دو مقام بلندپایه نام برد که وابسته به کشورهای ديگر می باشند. بسیاری از همکاران نزديک حامد کرزی که عضو و جزو سران گروه های نظامی سابق می باشند، در زمان نبرد با رژيم های وابسته به شوروی، با استخبارات کشورهای مختلف در ارتباط بوده اند. ژنرال رحیم وردک، وزير فعلی دفاع افغانستان يکی از کسانی ست که در گفت و گو با یک تلويزيون خصوصی در کابل، به ارتباطش با سازمان استخباراتی پاکستان اذعان کرده بود.
سه: حامد کرزی گفته است که "در هیچ کشور جهان، خارجی در ادارات دولتی و انتخاباتی اش حضور ندارد، به عنوان صلاحیت دار و حکم دار". اين در حالی ست که تا مدت ها محافظت شخص حامد کرزی و ارگ ریاست جمهوری را آمريکایی ها بر عهده داشته اند. بسیاری از طالبان نکتایی پوش اطراف حامد کرزی که پست های کليدی را اشغال کرده بودند و اشغال کرده اند، سرسپردگان سازمان های بین المللی مانند بانک جهانی می باشند و ده ها تن از افراد خارجی را به عنوان صاحب صلاحیت، در ارگان های مختلف دولتی گماردند. اين افراد مانند انورالحق احدی، اشرف غنی احمد زدی و حنیف اتمر، علاوه بر اینکه خود ماهانه هزاران دالر معاش داشتند، پول های هنگفتی را نیز به دوستان، همکاران و مشاوران خارجی خود پرداخته اند. جالب است که بیشترین اختلاس های صورت گرفته نيز توسط همين دست افراد انجام شده و با اين وجود همچنان پست های مختلف و کليدی را در اشغال خود دارند.
نوع فعالیت های افرادی مانند اشرف غنی احمدزی، انورالحق احدی و حنیف اتمر به گونه ای بوده و هست که گویی آنان نه وزير دولت افغانستان و بلکه گمارده ی سازمان های بین المللی می باشند.
چهار: بالاترین تقلب صورت گرفته در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته توسط خود حامد کرزی و تیم همراهش صورت گرفته است. حامد کرزی بدون تقلب گسترده و برنامه ریزی شده، آرزوی باقی ماندن در ارگ را فقط در خواب می دید. اسناد، شواهد و مدارک نشان می دهد که او کمترین شانس را برای برنده شدن داشت. از حدود یکسال پيش از انتخابات، او امکانات دولتی را بصورت غیر قانونی در اختیار کمپاین انتخاباتی خود قرار داده بود، ميليون ها دالر پول از دولت، از نزدیکانش که در قاچاق مواد مخدر دست دارند و از بانک غضنفر خرج کرده است تا مسند ریاست جمهوری را از دست ندهد.
پنج: باز هم این حامد کرزی است که با سوء استفاده از احساسات دينی و قومی و زبانی مردم، دست به تقلبات گسترده در انتخابات زد. استفاده از جنگ سالارانی مانند محقق و دوستم و برانگیختن احساسات قومی و نيز سوء استفاده از آن و
در نهایت ادامه ی سیاست تبعیض، از روش های حامد کرزی در این چند سال بوده است. استفاده از صبغت الله مجددی، شیخ الشیاطین افغانستان و استخاره و بعد استعفای او از سنا و باز هم بازگشت وی به سنا، همه و همه بازی های حامد کرزی است که از رفتار مدنی بدور است.
شش: محدود کردن حضور زنان به عنوان نامزد در انتخابات، از طرح های حلقه ی گلبدینی و طالبی اطراف حامد کرزی می باشد. آنان قدم های مختلف را از جهات مختلف برای طالبانی کردن افغانستان بر می دارند. تغيير قوانین بصورتی که با روحیه ی قبیله سالاران سازگار باشد، یکی از روش های آنان برای طالبانی کردن افغانستان است.
هفت: به نظر می رسد حامد کرزی با تغییر قانون انتخابات و فراهم آوردن فرصت تقلب بیشتر، از همین اکنون به انتخابات در دوره های آينده و بويژه در انتخابات آتی ریاست جمهوری می انديشد. در قانون تصریح شده است که کسی نمی تواند بیش از دو دوره رييس جمهور باشد، اما از کرزی با کارنامه ای که داشته است نباید انتظار داشت که بدون جنجال اين پست را کناری بگذارد. او حتا ممکن است در صدد تغيير اين ماده ی قانونی براید و بخواهد اين محدوديت را بردارد. يکی ديگر از گمانه زنی ها اين است که حامد کرزی پس از پایان یافتن دوره ی رياست جمهوری، به فکر ورود به پارلمان به عنوان رييس اين نهاد باشد.
با همه ی اين وجود، رویدادها در افغانستان چندان قابل پيش بینی نيست و ممکن است روزی همان دست اربابش که او را به ارگ رساند، از صحنه ی سیاسی افغانستان برای همیشه حذفش کند. کاری که در افغانستان سابقه داشته است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18