حامد کرزی گفتگو با 'رهبر جعلی طالبان' را تکذیب کرد

کرزی: گزارش نیویورک تایمز را باور نکنید
رئیس جمهوری افغانستان گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، در باره مذاکرات خود با یک "رهبر جعلی طالبان" را تکذیب کرده است.
نیویورک تایمز در تازه ترین شماره خود نوشته است که از چند ماه به این سو، میان مقامات دولت افغانستان و نمایندگان ناتو با فردی که خود را به جای ملا اختر محمد منصور جا زده بود مذاکراتی در جریان بوده است.
از ملا اختر منصور به عنوان فرد دوم در رهبری گروه طالبان یاد می شود.
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در جریان یک نشست خبری در روز سه شنبه (۲۳ نوامبر، ۲ قوس/آذر) گفت که با ملا منصور گفتگو نکرده است و به خبرنگاران گفت که گزارش نیویورک تایمز را باور نکنند.
حامد کرزینیویورک تایمز نوشته که "ملا منصور جعلی" به وسیله هلیکوپتر ناتو از خاک پاکستان به افغانستان منتقل شده و در داخل محوطه کاخ ریاست جمهوری افغانستان فرود آورده شده است.
این روزنامه نوشته که مقامهای دولت افغانستان حتی حامد کرزی به کمک ناتو با این مرد افغان در باره آشتی با طالبان در "سطح بالا" گفتگو کرده و به او پول هنگفتی هم داده شده است.
نیویورک تایمز از قول یک دیپلمات غربی در کابل، که به نوشته این نشریه در این مذاکرات دخیل بوده، نوشته است: "او (ملا اختر منصور) نبود. ما به او پول زیادی دادیم."
روزنامه آمریکایی افزوده که مقامهای آمریکایی امیدوار بوده اند که این فرد ملا منصور یا دست کم یکی از افراد کلیدی در رهبری گروه طالبان باشد.
مقامهای افغان و ناتو به نیویورک تایمز گفته اند که دست کم سه بار با ملا منصور جعلی مذاکره کرده اند.
نیویورک تایمز نوشته که آمریکایی ها شخصا بسیاری از رهبران گروه طالبان، از جمله
ملا اختر منصور اصلی، فرد شماره دوم طالبان را ندیده اند و حتی مقامهای دولت افغانستان هم او را نمی شناسند.
تردید درباره 'ملا منصور'
نیویورک تایمز افزوده است که شک و تردیدها در باره جعلی بودن فرد مورد نظر زمانی بیشتر شد که مقامهای افغان برای بار سوم با او در قندهار، در جنوب افغانستان مذاکره کردند.
نیویورک تایمز پیش از این هم مطالب بحث برانگیزی درباره کرزی و همکاران او منتشر کرده است
این روزنامه نوشته است: "مردی که از سالها پیش ملا منصور را می شناخت، به مقامهای افغان گفت که مرد پشت میز شباهتی به ملا منصور ندارد."
یک مقام افغان به شرط فاش نشدن نامش به نیویورک تایمز گفته است که این مرد گفت: "او (مرد طرف گفتگو) را نمی شناسد."
دیپلمات غربی به این روزنامه گفته اند که به ملا منصور جعلی برای این که حاضر به گفتگو شود، مقدار زیادی پول داده شده بود.
نیویورک تایمز نوشته که از آغاز مذاکرات با این مرد اطلاع داشته و هنگام انتشار گزارشی در این مورد، مقامهای کاخ سفید از روزنامه خواسته بودند که از ذکر نام ملا منصور در این گزارش خودداری کند تا خطری متوجه فرد شماره دوم طالبان نشود.
نیویورک تایمز از قول مقامهای افغان نوشته که احتمالا فرد مورد نظر یک مامور اطلاعاتی گروه طالبان باشد که ماموریت داشته خود را به عنوان ملا منصور جا بزند.
به نوشته روزنامه، گمان دیگر این است که ممکن است دستگاه اطلاعاتی ارتش پاکستان، آی اس آی، این فرد را فرستاده باشد.
نیویورک تایمز افزوده که آی اس آی به مدت طولانی "بازی دوگانه" کرده و از یک سو به آمریکا اطمینان داده که به گونه فعالی در جستجوی طالبان است و از سوی دیگر از شورشیان حمایت کرده است.
طالبان هر نوع گفتگو با مقامهای دولت افغانستان را رد کرده و آن را منوط به خروج نیروهای خارجی از این کشور دانسته اند. ملا عمر، رهبر این گروه، اخیرا گفته که هیچ گونه گفتگویی در کار نیست.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18