کنسرت صلح فرهاد دریا در هلمند جنگ زده

فرهاد دریا کمتر از دو ماه پیش کنسرت دریا با عنوان "زندگی زیباست"، با انفجار بمبی در هرات برهم خورد
فرهاد دریا، آوازخوان افغان نخستین کنسرت خود را در ولایت آشوب زده هلمند در جنوب افغانستان با عنوان "کاروان صلح" برگزار می کند.
آقای دریا پیش از این گفته بود که یک رشته کنسرت را در ولایت های مختلف افغانستان برای تشویق مردم به حمایت از صلح در کشور به راه می اندازد و گفته می شود کنسرت او روز جمعه، 28 عقرب/آبان (19 نوامبر)، در شهر لشگرگاه، مرکز ولایت هلمند، برگزار خواهد شد.
فرهاد دریا کمتر از دو ماه پیش در هرات نیز کنسرتی با عنوان "زندگی زیباست" برگزار کرد، اما انفجار بمب در نزدیک محل برگزاری کنسرت، باعث برهم خوردن برنامه او شد.
برگزاری کنسرتی در هلمند برای مردم این ولایت، که سالهاست از صدای شلیک گلوله و انفجار رنج برنده اند، تازگی دارد.
دو روز پیش نیروهای تحت فرمان ناتو در افغانستان اعلام کردند که عملیات تازه ای را علیه طالبان در هلمند به راه انداخته اند اما مردم هلمند در سالهای اخیر بارها شاهد اجرای چنین عملیاتی بوده اند.
هلمند ناآرام ترین ولایت افغانستان محسوب می شود و طالبان در ده سال گذشته همواره تلاش کرده اند که نفوذ خود را در این منطقه جا حفظ کنند در حالیکه هزاران سرباز افغان و خارجی هم در آن جا مستقر شده اند.
عزیز احمد شفیع، گزارشگر بی بی سی در هلمند می گوید که در خیابانهای اطراف محل برگزاری کنسرت فرهاد دریا در شهر لشکرگاه تدابیر امنیتی ویژه ای پیش بینی شده است.
به گفته وی، شمار زیادی از ماموران امنیتی در این محل مستقر شده و پاسگاه های ایست و بازرسی ایجاد کرده اند.
بر اساس برنامه از قبل اعلام شده، قرار است کنسرت فرهاد دریا در ساعات آخر عصر به وقت محلی آغاز شود.
نقشه ولایت هلمند هلمند در سالهای اخیر به دلیل جنگ و تولید مواد مخدر همواره خبرساز بوده است
خبرنگار بی بی سی در هلمند می گوید که از حدود بیست سال پیش تا حال هیچ یک از آوازخوانهای شناخته شده افغانستان در این ولایت کنسرت اجرا نکرده است.
در مناطق جنوبی افغانستان، از جمله ولایت هلمند در کنار ناامنی و مخالفت طالبان با موسیقی، سنت های اجتماعی و اعتقادات مذهبی مردم هم از عوامل بی رونق ماندن موسیقی بوده است.
به گفته عزیز احمد شفیع، آوازخوانهای معدودی که در ولایت هلمند هستند هم به دلیل همین محدودیت ها علاقه ای به برگزاری کنسرت نداشته اند.
گزارشگر بی بی سی در هلمند می گوید که تا حال هیچ یک از آوازخوانهای محلی در مراسم عمومی در هلمند حاضر به اجرای کنسرت نشده اند.
به گفته او، این آوازخوان ها فعالیت های هنری خود را تنها به آوازخوانی در مراسم عروسی، مهمانی ها و محافل خصوصی محدود کرده اند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18