رد وزیران هزاره !!! چه کسی مقصر است؟

karzai_mohaqeq_khalil

رد دو تن از وزيران پيشنهادي رييس جمهور كرزي واكنش هاي زيادي را در پي داشت. حكومت افغانستان، پارلمان را در اين مساله مقصر مي داند و نمايندگان مليت هزاره و همسو با ايتلاف داكتر عبدالله، حكومت را ملامت مي كنند. برخي نمايندگان پارلمان از جمله حاجي محمد محقق، حكومت و هيات اداري پارلمان را متهم به تباني در رد وزيران هزاره مي كنند. در سه فهرست پيشنهاد شده از سوي حكومت، ده تن از وزيران هزاره و هفت تن از وزيران ازبك و تركمن راي اعتماد به دست نياوردند.
هم اكنون در كابينه افغانستان هيچ وزير هزاره اي وجود ندارد كه از فلتر پارلمان عبور كرده باشد. اكنون سوال اساسي اين است كه آيا پارلمان با نگاه قومي به مساله مي نگرد و يا آن كه عوامل ديگري در پشت پرده اين قضايا قرار دارد.
چرا ديگران را ملامت مي كنيم؟ 
تركيب نمايندگان هزاره در پارلمان از لحاظ سياسي به اين شرح است: برخي نمايندگان به حزب خليلي و محقق وابسته اند، تعدادي وابسته به حزب انسجام ملي، برخي وابسته به حزب حركت اسلامي و تعدادي هم به حزب اقتدار و حزب وحدت به رهبري محمد اكبري هستند. نمايندگان وابسته به احزاب حركت اسلامي، حزب وحدت به رهبري اكبري، حزب اقتدار، و حزب انسجام، از معرفي افرادي از كانال آقايان خليلي و محمد محقق به شدت ناراضي مي باشند.  
در سه فهرست گذشته معرفي افراد عمدتا از آدرس همين دو چهره سياسي صورت گرفت. اين نارضايتي در واكنش آقاي نور اكبري به خوبي پيدا بود. آقاي نور اكبري يكي از نمايندگان فعال هزاره در پارلمان است، اما گفته مي شود كه وي حداكثر تلاشش را كرد تا سرور دانش راي نياورد. زيرا برادر آقاي نور اكبري در زمان حاكميت حزب وحدت در غرب كابل، از سوي اين حزب اعدام شده بود. فاطمه نظري كه با هيجان تمام در روز راي گيري سخن مي گفت و تا آستانه درگيري پيش رفت، در صبح روز راي گيري كمپاين وسيعي را عليه داود علي نجفي به راه انداخته بود. حاجي محمد محقق نيز از آن جايي كه در فهرست سوم جاي افراد حزبي شان خالي بود، هيچ كوششي براي كسب آرا به خرج نداد. نكته جالب اين جا است كه در روز راي گيري دوازده تن از نمايندگان هزاره غايب بودند. آقاي دانش در اين روز 95 راي به دست مي آورد و در صورتي كه دوازده وزير هزاره كه عمدا حاضر نشده بودند، راي مي دادند، راي سرور دانش به 107 مي رسيد. با اين وصف مي توان گفت كه از 95 راي آقاي دانش صرفا 22 راي از نمايندگان هزاره بوده و متباقي آن از اقوام ديگر بوده است.  
حالا خوب است كه نمايندگان هزاره فهرست افراد غايب را كه به دوازده تن مي رسيدند، براي مردم افشا نمايند تا معلوم شود كه اين افراد كي ها بوده اند.
همه در پي سو استفاده سياسي اند  
نمايندگان هزاره در پارلمان از راي نياوردن وزيران هزاره نه تنها متاثر نشده اند، بلكه هر يك به طريقي در صدد استفاده جويي بر آمده اند. اعضاي گروه راه نو از آغاز در تلاش بودند كه قضيه به همين شكل رقم بخورد زيرا تمام تلاش اين گروه بر اين استوار است تا ايتلاف محمد محقق و كريم خليلي را با حامد كرزي در معرض سوال و از هم پاشيدگي قرار دهند. محمد محقق نيز به فهرست سوم دقيقا با رويكرد ديگري نگاه مي كند. وي اكنون در آستانه انتخابات پارلماني در تلاش است كه همه چيز را رنگ قومي بخشد تا بازار كمپاين وي از رنگ و بوي بيشتري برخوردار باشد. آقاي محمد محقق در حالي كه بار ملامتي را متوجه حكومت و پارلمان مي كند، هيچ گاه از خود نمي پرسد كه براي پيروزي كرزي چه كسي بيش از همه سينه چاك كرد و آينده هاي روشن را نويد داد.  
گذشته از اين، جايگاه وي به عنوان يك رهبر سياسي در پارلمان نيز قابل پرسش است. رهبري كه نتواند در پارلمان از اثرگذاري بالايي برخوردار باشد و در شكل گيري ايتلاف هاي كلان پارلمان، سهم نداشته باشد، از او چه چيز را مي توان انتظار داشت.  
در اين ميان برخي رهبران سياسي ديگر نيز از قضيه به شكل ديگري سود مي برند، اين رهبران از آن جايي كه نمايندگان فعلي را غيرمطيع مي بينند، اكنون با ايجاد ذهنيت منفي در مورد كارنامه آنان، در تلاش هستند تا مانع راه يابي دوباره آن ها به پارلمان شوند.
فقدان آشنايي با قاعده بازي 
رد سه باره وزيران هزاره نشان داد كه رهبران سياسي هزاره با قاعده بازي آشنا نمي باشند. در همه كشورها رسم است كه احزاب سياسي براي عبور وزيران وابسته به خود، از لابي ها و رايزني هاي فعال سياسي استفاده مي كنند. اكنون ديده مي شود كه از يك سو، نمايندگان هزاره در پارلمان فاقد يك  انسجام سياسي هستند و از سوي ديگر، روابط رهبران سياسي با پارلمان نيز در اوج تنش قرار دارد. با اين وصف چگونه مي توان جز معجزه انتظار كسب راي داشت. گذشته از اين، پس از يك بار رد جمعي وزيران هزاره خوب بود كه نمايندگان هزاره و رهبران سياسي ضعف ها و آسيب پذيري خود را شناسايي مي كردند و در صدد رفع آنان بر مي آمدند. با توجه به آن چه ذكر شد، اكنون با بررسي تمام جوانب چه كسي در اين بازي ملامت مي باشد؟ 
به هر حال با توجه به كارنامه ضعيف نمايندگان هزاره در پارلمان، اكنون معلوم نيست كه در دور بعدي آنان با كدام شعار، نويد و برنامه كمپاين مي كنند و چگونه از مردم خود توقع راي دارند؟

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18