نامه هزاره های استرالیا به دبیر کل ملل متحد

نامه سرگشاده هزاره های آسترالیا به جناب بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد

ستاد مرکزی سازمان ملل متحد- نیویارک 
عالی جناب بانکی مون، سرمنشی محترم ملل متحد !
ما احترامانه توجه شما را به رنج مستمر و دایمی مردم هزاره افغانستان جلب می کنیم ؛ هزاره ها از جمله جوامع قومی در افغانستان می باشند که از آزار و اذیت و قتل عام در دوصد سال اخیر رنج برده اند؛ درین اواخر در تحت حاکمیت طالبان، شکنجه و کشتار و نسل کشی بیشتری را متحمل شده اند.
مردم ما بارها بخاطر اعتماد بیش از حد به حاکمیت های وقت، متحمل خسارات و ستمهای ظالمانۀ بیشتری شده اند؛ چه اینکه  بخاطر مقاومت دفاعی و خواسته های عدالت طلبی خویش در افغانستان تلاش های زیادی نموده و رنج های بی شماری کشیده ایم که جامعۀ بین المللی از آن آگاه است. 
عالی جناب !
هزاره ها بلافاصله پس از انعقاد کنفرانس بن ، برگزاری لویه جرگه، تهیه پیش نویس قانون اساسی و تشکیل پارلمان افغانستان، از شروع  برنامه های دموکراتیک که منجر به تامین عدالت اجتماعی، مشارکت جمعی، توام با حیثیت، حقانیت و برابری و توسعه افغانستان مترقی گردد، خوشبین بودند.
هزاره ها که نقش برجسته ای در تاریخ و فرهنگ افغانستان بازی کرده است، صادقانه آرزوی مشارکت برای ایجاد یک افغانستان متحد و مرفه که بدون در نظر گرفتن قومیت و یا وابستگی های قبیلوی، خانه مشترک همه افغانها باشد، را داشتند؛ آنان متوقع بودند تا دولتی فراگیر با قاعده وسیع ملی در کشور بوجود اید که تبلور دهنده آرمان همه افغان ها بوده و  با بدست آوردن حمایت کشور های کمک کننده و سازمان ها و جامعه بین المللی که مصمم به کمک بودند، نه تنها صلح و امنیت را به کشور جنگ زده ما به ارمغان آورند بلکه کشور را به طرف ترقی و باز سازی و توسعه پایدار و متوازن به پیش برند؛ از همه مهمتر امیدوار بودند که دولت جدید، جامعه مدنی را با آموزش رایگان و برقراری روابط دموکراتیک، برای همه ایجاد کند؛ یک حکومتی بوجود آید که با توجه به تنوع فرهنگی در راستای تثبیت غنامندی فرهنگ ملی و ایجاد فرصت های برابر و متوازن تلاش ورزد؛ حکومتی که تعصبات کهنه را رد کرده وهم مانع بروز چنین تعصباتی گردد؛ اما این آرزو هیچ وقت براورده نگردیده و جامه عمل نپوشید .

تمایل جدی و بی محابای هزاره ها در ایجاد یک جامعه دموکراتیک صرفا یک توقع اتفاقی و عامیانه نبوده، بلکه در طول بیش از 200 سال هزاره ها با تحمل کشتار دسته جمعی، شکنجه و جابجائی از خانه ها، روستا ها و زمین های شان بدلیل شدت تبعیض نژادی و مذهبی و فرقه ای که علیه آنها اعمال می شد، به این نتیجه اعتقاد پیدا کرده اند که تنها راه برای پایان دادن به چنین چرخه غیر قابل تحمل و بی رحمانه که منجر به ختم غصب سیاسی و اعمال تبعیض نژادی و فرقه ای گردد تنها و تنها برقراری صلح و امنیت پایدار و بلند مدت در کشور میباشد .
به همین لحاظ مردم هزاره با شوق و ذوق وافر در روند خلع سلاح، شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات مجلس، جلوگیری از کشت و ذرع خشخاش، در مناطق هزاره علیرغم فقر شایع و خشکسالی شدید، شرکت ورزیدند . مردم هزاره بطور کامل با نیروهای امنیتی دولت تازه تاسیس، نیروهای آیساف و دایاک همکاری کرده و در نتیجه صلح و امنیت سرتاسری را در هزارستان بوجود آوردند.
با این حال حمله سالانه کوچی های پشتون تبار در هزارستان، منجر به قتل و کشتار وحشیانه هزاره ها، جابجائی اجباری هزاران تن از آنان می گردد .
این شگفت آور است که رئیس جمهور و ارگان های دولتی که مسئول تامین امنیت شهروندان می باشند هیچگونه برنامه ریزی دقیق و موثر برای مقابله با این مشکل، ندارند و یا نمی خواهند داشته باشند؛ به نظر می رسد که این قصور ناشی از کمک مستقیم قومی، منطقوی و مذهبی به کوچی ها توسط آقای کرزی و تیم شوونیست او، در راستای تشدید این مشکل، بوجود آمده است؛ تحت این وضعیت است که امروز هزارستان که مرکز صلح و امنیت بود در اثر جنگ و خونریزی توسط کوچی ها ناامن گردیده است .
تا هنگام استقرار صلح و امنیت پایدار در افغانستان ما هزاره های استرالیا به شدت با مظلومین و هزاره های عذاب دیده و رنج کشیده که در اثر حمله تهاجمی کوچی ها در هزارستان مخصوصا در بهسود، دایمیرداد و ناهور کشته و مجروح و بی خانمان گردیده اند و صدها تن اموال شان غارت و منازل شان تخریب شده و هزاران خانواده از ترس جان شان مجبور شده اند تا  خانه و کاشانه شان را ترک گویند، اظهار همدردی نموده موارد ذیل را بحیث مواد تجمات اعتراض آمیز خویش، پیشکش منماییم:
1- ما  ضمن محکوم کردن تجاوز کوچی ها، از سازمان ملل متحد، سازمان حقوق بشر ، جوامع صلح طلب، گروه ها وجوامع مدنی، و کشورهای کمک کننده خواهش میکنیم که  در متوقف کردن کوچی های پشتون، مبنی بر جابه جایی اجباری هزاره ها که  (از مظاهر بارز جرم علیه بشریت محسوب می گردد) تلاش نموده و از مردم هزاره در برابر این تهاجم دفاع کنند؛ زیرا هزاره ها بازوی قدرتمند برای جوامع صلح دوست که در راستای استقرار صلح و روابط دموکراتیک و ریشه کن کردن تروریسم بین المللی و طالبان جنایتکار تلاش میورزند، محسوب میگردند .
2- ما احترامانه از شما می خواهیم که به هزاره ها کمک کنید و بطور رسمی از رئیس جمهور افغانستان، وزرا و سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد بخواهید تا از آزار و اذیت و قتل عام گروه های اقلیت، مخصوصا هزاره ها جلوگیری بعمل آرند .
3- دولت افغانستان می تواند موضوع کوچی ها را طبق مفاد ماده 14 قانون اساسی افغانستان با اسکان دایمی آنان حل و فصل کند .تلاش هماهنگ شده جناب کرزی مبنی بر اسکان دایم کوچی ها، نه تنها ضامن صلح و امنیت در کشور بوده و از جنگ و خونریزی جلوگیری بعمل میاورد بلکه زمینه زندگی مدنی را برای کوچی ها فراهم ساخته و آنان را بعنوان شهروندان  این کشور، از تمام مزایای زندگی مدنی برخوردار میسازد .
4-  ما از نیروهای بین المللی برای امنیت افغانستان میخواهیم تا کوچی های مورد حمایت دولت افغانستان را وادار به خروج بی قید و شرط از روستا ها و مناطق هزاره ها نمایند .
5-  ما از جامعه بین المللی قویا درخواست داریم تا جلو قتل عام و کشتار سیستماتیک هزاره ها را گرفته و مهاجمینی که مرتکب اعمال جنائی و ضد بشری شده اند را به پنجه عدالت بسپارند.
6-  مابحیث شهروندان کشور آسترالیا، مخصوصا از دولت این کشور مخواهیم که به عنوان یک کشور مدافع حقوق بشرو بخشی از نیروهای حافظ صلح ومبارزه با تروریزم در افغانستان، جهت وادار کردن دولت  وسایر نیروهای موجود در این کشور، بر ای جلو گیری از  جنایات ضد بشری توسط طالبان کوچی  و دفاع از جان مردم در برابر تروریستها وظالمان نقش پیشتاز داشته باشد.
در نهایت متذکر می گردیم که کم کاری و بی توجهی در این زمینه نه تنها تخریب فرهنگ هزاره ها را سهولت می بخشد بلکه منجر به ادامه نسل کشی هزاره های افغانستان نیز خواهد بود و یقینا نتیجه چنین برخورد انفعالی از جانب دولت، ارگان ها و نیروهای ذیدخل در افغانستان چیزی جز دوام آشوب و خونریزی در افغانستان نخواهد بود؛ و احترامانه از شما میخواهیم که به هزاره ها کمک کنید و بطور رسمی از رئیس جمهور افغانستان، وزرا و سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد و همچنان از نیروهای امنیتی حافظ صلح درین کشور بخواهید تا از ازار و اذیت و نسل کشی گروه های اقلیت، مخصوصا هزاره ها جلوگیری بعمل ارند .
با تقدیم حرمت
کونسیل هزاره های استرالیا:
انجمن کاتب هزاره- سیدنی
انجمن صدای هزاره- سیدنی
جامعۀ افغان هزاره های آسترالیا- پرت
انجمن رسول اکرم – میلبورن
جامعۀ هزاره های ویکتوریا – میلبورن
انجمن هزاره های آسترالیا – میلبورن
انجمن تاج – برزبین
انجمن هزاره های آسترالیا – برزبین
اتحادیۀ افغانهای آسترالیای جنوبی – ادلاید
جامعۀ هزاره های ای سی تی - کانبرا
انجمن متعلمین تحصیلات عالی افغانستانی – برزبین
گروه جوانان کاتب هزاره - سیدنی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18