جواب افغانستان به سفیر ایران: کابل تهران نیست!!

ايران مي گويد تظاهركنندگان 'عوامل غربي' بودند
حكومت افغانستان به درخواست سفارت ايران در كابل كه خواستار بازداشت تظاهركنندگان در برابر اين سفارتخانه شده بود، جواب رد داده است.

اخيرا سفارت ايران در كابل، از دولت افغانستان خواست تا عاملان اين تظاهرات را كه روز پنجشنبه هفته گذشته در برابر سفارت ايران در كابل برگزار شد، شناسايي و بازداشت كند.
اين تظاهرات در اعتراض به اقدام ايران به توقف تانكرهاي مواد سوخت افغانستان در مرزهاي اين كشور و آنچه كه "بدرفتاري" ايران با پناهجويان افغان خوانده مي شد، برگزار شد.
تظاهركنندگان تصاوير رهبران ايران را به آتش كشيده و رنگ و تخم مرغ بسوي تابلوي سفارت پرتاب كردند.
در پي اين تظاهرات، سفير ايران در كابل هشدار داد كه در صورت عدم شناسايي و يا دستگيري اين افراد، "احتمال دارد جمهوري اسلامي ايران نسبت به ترانزيت سوخت و يا در برخي مسائل تجديد نظر كند."
فدا حسين مالكي، سفير ايران در كابل گفته است كه مقام هاي افغان در تماس تلفني با او اظهار "تاسف" كرده و "قول" داده اند تا "مسببين" را بازداشت كنند، اما يكي از مسئولان مركز رسانه هاي حكومت به بي بي سي گفت كه چنين تصميمي در مورد تظاهر كنندگان روز پنجشنبه اتخاذ نشده است.
رفيع فردوس، مشاور مركز رسانه هاي حكومت افغانستان به بي بي سي گفت كه آزادي بيان و حق اعتراض در قانون اساسي اين كشور تسجيل شده و حكومت قصد ندارد عليه اين قانون عمل كند.
آقاي فردوس گفت: "كابل تهران نيست. بر بنياد آزادي بيان كه در قانون اساسي ما تضمين شده هر كس حق دارد در هر موردي كه مي خواهد معترض باشد و نظر خود را ابراز كند."
تظاهرات روز پنجشنبه در كابل، چهارمين تظاهرات از اين نوع ظرف دو هفته اخير در برابر سفارت ايران در كابل بود.
ايران مي گويد تظاهركنندگان "عوامل غربي" مخالف بهبود روابط دو كشور هستند.
حدود يكهزار و ششصد تانكر حامل مواد سوخت از حدود يك ماه قبل تاكنون در مرزهاي ايران متوقف شده است.
تظاهر كنندگان همچنين در شعارهاي خود از حكومت ايران به دليل آنچه كه "بدرفتاري" با پناهجويان افغان در ايران مي خواندند، انتقاد كردند.
سفير ايران گفت كه اين تظاهرات به "تحريك" حزب همبستگي و نهضت سبز انديشان افغانستان انجام شده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18