30 درصد قلمرو افغانستان 3 تریلیون دالر ذخایر معدنی دارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، وزارت معادن افغانستان مطالعات و سروی معادن کشور را با تیمی از متخصصین و کارشناسان بخش معادن ایالات متحده امریکا به پایان رساند.

وزارت معادن افغانستان کار استخراج بخشی از معادن کشور را تا بهار سال آینده آغاز خواهد کرد.

http://i39.tinypic.com/971aph.jpg

وحیدالله شهرانی، وزیر معادن در نشست خبری مشترک با معاون وزیر دفاع آمریکا در بخش اقتصادی گفت نتیجه تیم بررسی متخصصین آمریکایی نشان می دهد که مطالعات و بررسیها در سی درصد قلمرو افغانستان صورت گرفته و دیده شده است که به ارزش سه تریلیون دالر ذخایر معدنی در آن وجود دارد.

قابل ذکر است که وزارت معادن در سال 2005 میلادی تفاهمنامه ای را در زمینه مطالعات دخایر زیر زمینی افغانستان با ایالات متحده آمریکا به امضا رساند.

بر اساس این تفاهمنامه دولت افغانستان و براساس اطلاعات رادیو آزادی، نتیجه تحقیقات قبل را که متخصصین شوروی سابق در زمینه استخراج معادن در افغانستان انجام داده بودند در اختیار تیم متخصصین امریکایی قرار داد که آنها با استفاده از آن تحقیقات فضایی، کارهای سودمندی را در زمینه تثبیت ذخایر زیر زمینی افغانستان انجام دادند.

متخصصین امریکایی در نظر دارند تا در این زمینه به مطالعات و بررسی هایشان ادامه دهند.

پاول برنگلی، معاون وزارت دفاع امریکا در بخش اقتصادی در نشست خبری با وزیر معادن افغانستان، گفت امریکا تاکنون ده ها میلیون دالر را طی چند سال گذشته در جهت تحقیقات فضایی برای معادن افغانستان به مصرف رسانیده و این همکاری ها در زمینه استخراج معادن ادامه خواهد یافت.

پاول برنگلی در ادامه گفت هدف امریکا این است که ظرفیت وزارت معادن افغانستان را بالا برد تا در سال های بعد خود بتواند پلان های انکشافی خود را برجسته و کار روی آن را آغاز نماید.

معاون وزارت دفاع امریکا ابراز داشت ما مطمئن هستیم که در آینده انجام این کار از سوی کارمندان با تجربه اداره جیولوژیکی ممکن خواهد بود.

وزارت معادن افغانستان در تلاش تشکیل اولین مرکز جیالوجی است تا از طریق این مرکز، فعالیتهای بخش معادن افغانستان و قراردادهای آن را تسریع بخشد.

وزارت معادن افغانستان در حالی کارهای عملی را در زمینه استخراج معادن افغانستان انجام داده است که هنوزهم نگرانی هایی در زمینه استخراج غیر فنی و غیر مسلکی و همچنان حیف و میل منابع زیر زمینی در کشور وجود دارد.

اما مقامات وزارت معادن افغانستان می گویند تمام ذخایر زیر زمینی از طریق پروسه داوطلبی های بین المللی به مزایده گذاشته خواهد شد.

وحیدالله شهرانی گفت افغانستان با شمولیت در سازمان بین المللی ابتکار شفافیت در استخراج معادن افغانستان اقدامات موثر را انجام داده است.

مقامات وزارت معادن افغانستان نگرانی ها در زمینه تامین امنیت منابع زیر زمینی کشور را بی اساس خوانده و گفته اند به زودی یک لوای خاص در زمینه حفاظت از معادن افغانستان به کار آغاز خواهد کرد تا از حیف و میل این دارایی های عامه جلوگیری به عمل آید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18