آقایانی که بچه میخواهند از لپ تاپ استفاده نکنند

 http://www.asriran.com/files/fa/news/1388/8/4/120395_435.jpg

نتايج يك تحقيق دانشگاهي تاثير ميدان‌هاي مغناطيسي ناشي از رايانه‌هاي کيفي را بر کاهش تحرک اسپرم‌ها و به تبع آن قابليت توليد مثل موش‌هاي نر نژاد ويستار اثبات كرد.

به گزارش ايسنا، منطقه علوم پزشکي تهران، سيد محمدجواد مرتضوي از گروه راديوبيولوژي و حفاظت دانشکده پيراپزشکي دانشگاه علوم پزشکي شيراز مطالعه‌اي را با هدف بررسي اثر ميدان‌هاي مغناطيسي توليد شده توسط رايانه‌هاي کيفي با حذف اثرات حرارتي بر اسپرماتوژنز انجام داده است.


به اين منظور در اين مطالعه، 30 موش صحرايي همخون از نژاد ويستار با محدوده وزني 200 تا 250 گرم به صورت تصادفي به چهار گروه مختلف تقسيم شدند. شدت ميدان مغناطيسي در نقاط مختلف رايانه كيفي با استفاده از دستگاه اندازه‌گيري ميدان، اندازه‌گيري و بر روي رايانه كيفي نشانه‌گذاري شد. حداكثر شدت ميدان معادل µT15/1 بود. موش‌هاي گروه‌هاي آزمون(21 سر موش صحرايي، هر گروه شامل 7 سر موش صحرايي و تحت اثر 3 شدت ميدان متفاوت) به مدت يك هفته هر روز هفت ساعت بر روي يك صفحه عايق حرارتي در نواحي نشانه گذاري شده نگهداري شدند. موش‌هاي گروه كنترل(شامل 9 سر موش) در مدت زمان مشابهي روي يك دستگاه رايانه كيفي خاموش قرار گرفتند.


بعد از اين مدت در تمام حيواناتي كه از طريق قطع نخاع كشته شده بودند، پارامترهايي مانند تعداد اسپرم، قابليت تحرك و مرفولوژي اسپرم‌ها بررسي شد. براي تجزيه و تحليل نتايج از بسته نرم‌افزار آماري SPSS و آزمون‌هاي t و Mann Whitney و Kruskal Wallis ناپارامتري استفاده شد. در اين تحقيق، اختلاف‌هاي معني دار در نظر گرفته شدند.


يافته‌ها نشان داد كه قابليت تحرك اسپرم‌ها با افزايش شدت ميدان مغناطيسي، كاهش معني‌داري پيدا كرده است. فراواني نسبي اسپرم‌هايي كه در گروه تحرك d طبقه‌بندي مي‌شدند، در ميدان‌هاي مغناطيسي زمينه(كنترل)، ضعيف، متوسط و زياد به ترتيب در حدود 17 درصد، 31 درصد، 29 درصد و 68 درصد بود. همچنين فراواني نسبي اسپرم‌هايي كه در گروه تحرك c طبقه‌بندي مي‌شدند، در ميدان‌هاي مغناطيسي زمينه(كنترل)، ضعيف، متوسط و زياد به ترتيب در حدود 52 درصد، 43 درصد، 51 درصد و 16 درصد بود.


پس از ادغام تحرك‌هاي d و c فراواني نسبي اسپرم‌هايي كه در اين گروه ادغام شده طبقه بندي مي‌شدند، در ميدان‌هاي مغناطيسي زمينه(كنترل)، ضعيف، متوسط و زياد به ترتيب در حدود 69 درصد، 74 درصد، 80 درصد و 84 درصد بود. اگرچه تعداد اسپرم در گروه داراي مواجهه با ميدان مغناطيسي شديد به كمترين ميزان ممكن رسيده بود، اما اين تفاوت معني‌دار نبود.


در مجموع مطابق با نتايجي که در اين مطالعه بدست آمد، قابليت تحرك اسپرم‌ها در موش صحرايي با افزايش شدت ميدان مغناطيسي به صورت معني‌داري كاهش پيدا کرد و از اين رو مشخص شد که ميدان مغناطيسي ناشي از رايانه‌هاي كيفي مي‌تواند از طريق تاثير بر ميزان تحرك اسپرم‌ها، قابليت‌هاي توليد مثلي را دچار اختلال کند.

منبع:ایستن

 

خلص کلام این هست که اگه میخواهید بچه دار نشوید لپ تاپ را بغل کنید و بر روی پاهای خود بگذارید و استفاده کنید . 

ولی در مورد پسرانتان بسیار توجه کنید که لپ تاپ را زیاد نزدیک به بدنشان مورد استفاده قرار ندهند.

از فرمایشات گهربار نی نورگه بزرگوار 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18