بازی جدید Mass Effect 2

بازگشت فرمانده شپرد با يک ماموريت جديد
سفر به اعماق کهکشان
استوديوي بازي‌سازي پر آوازه بايووير امسال دو بازي خوب براي طرفداران سبک نقش‌آفريني داشت. اول از همه عصر اژدها (Dragon Age) بود که موفق شد با بازگشت به عناصر کليشه‌اي و کلاسيک بازي‌هاي نقش‌آفريني غربي، يک بازي بسيار پيچيده و چندلايه ارايه کند و بعد هم مس‌افکت2 (Mass Effect 2) که دنباله‌ايست براي يکي از بهترين بازي‌هاي نقش‌آفريني اکشن در کنسول ايکس‌باکس360. مس‌افکت2 يک بازي فوق‌العاده زيبا و جذاب است که اگر بخواهيم از آن ايراد دربياوريم کم لطفي بزرگي در حق بايووير و سازنده‌هاي پر کار آن خواهد بود.
قهرمان بازي کماکان فرمانده شپرد است. مس‌افکت2 با يک شروع طوفاني آغاز مي‌شود. شپرد و همه همراهان‌اش در سفينه محبوب‌شان يعني نورماندي مورد هجوم قرار مي‌گيرند. نورماندي از بين رفته و شپرد در راه محافظت از افرادش از پادهاي نجات جا مي‌ماند. دو سال بعد شرکت سربروس که طي يک پروژه گران قيمت شپرد را با پيشرفته‌ترين تجهيزات پزشکي بازسازي کرده، او را به‌هوش آورده و شپرد را به يک ماموريت عجيب مي‌فرستد. گونه‌اي دورافتاده و ناشناخته از موجودت حاشيه کهکشان به‌نام «جمع‌کننده‌ها» شروع به کشتن و پاک‌سازي سياره‌هاي محل سکونت انسان‌ها کرده‌اند. هدف اوليه در بازي جمع‌آوري يک گروه ديگر از افراد کارکشته و هدف دوم راه انداختن تقويت‌کننده امگا4 براي رسيدن به محل سکونت جمع‌کننده‌ها است.
خط داستاني اصلي بازي بسيار کوتاه است و اگر روي درجه ساده بازي را انجام بدهيد، مي‌شود با صرف 15 ساعت آن‌را تمام کرد. اما معمولا مس‌افکت2 را براي اين بازي نمي‌کنيم که زود تمام بشود بلکه هدف چرخيدن در کهکشان بسيار بزرگ راه شيري و گشت‌وگذار در منظومه‌هاي مختلف است تا بتوان همه ماموريت‌هاي جانبي را انجام داد. مس‌افکت2 آن‌قدر امکانات جانبي براي ارائه دارد که مدت‌ها براي ديدن آن‌ها لازم لازم داريد.
گيم‌پلي مانند شماره قبلي اکشن سوم‌شخص است. شما فرمانده شپرد را کنترل مي‌کنيد و مانند بازي‌هاي اکشن مدرن از قبيل Gears of War، روند اکشن‌ها به صورت هدف گيري سوم‌شخص و پناه گرفتن پشت موانع است. در هنگام مبارزه‌ها مي‌توانيد از سلاح‌هاي جنگي از قبيل مسلسل، نارنجک‌انداز، تک‌تيرانداز، کلت و شات‌گان استفاده کنيد. براي کمک به مبارزه‌ها دو نوع قدرت تکنيکي (موثر در برابر روبات‌ها و ماشين‌ها) و بايوتيک (معادل جادو و «نيرو» در جنگ ستارگان) هم وجود دارند. تيم شما مثل سابق از سه‌نفر تشکيل شده که اين سه‌نفر بايد از نظر قدرت استفاده از هر کدام از اين سه‌روش مکمل هم باشند.
اکشن‌ها عالي هستند و هوش مصنوعي به‌خوبي ياران شما را هدايت مي‌کند. البته مي‌توانيد در حين بازي به آن‌ها دستور هم بدهيد. اما در کنار اکشن‌ها، خطوط داستان جذاب مس‌افکت2 مهم‌ترين عامل جذابيت بازي به‌شمار مي‌آيند. تعداد زيادي ماموريت جانبي و داستان فرعي وجود دارند که در طول آن‌ها بارها و بارها به دوراهي‌هايي اخلاقي مي‌رسيد که بايد بين خير و شر يکي را انتخاب کرد. مکالمه‌هاي درختي در مس‌افکت2 بسيار پيچيده‌تر از قبل هستند. خوبي بازي اين است که نويسنده‌ها حداکثر سعي‌شان را کرده‌اند تا ديالوگ‌ها برخلاف ديگر بازي‌هاي نقش‌آفريني، مختصر و مفيد باشد.
بخش عمده‌اي از بازي در سفينه جديد شما مي‌گذرد. در سفينه مي‌توانيد با افراد تحت استخدام صحبت کرده و به درد دل‌هاي آن‌ها گوش کنيد. همه افراد تحت فرمان شما يک ماموريت وفاداري (Loyalty Mission) دارند که پس از انجام آن‌ها مي‌توانيد وفاداري کامل اين افراد را کسب کنيد. افراد وفادار در مبارزه‌ها مي‌توانند از توانايي‌هاي بيشتري بهره بگيرند. وقتي در سفينه فضايي هستيد مي‌توانيد بين ماموريت‌ها در گوشه و کنار کهکشان بچرخيد و هر جا يک سياره دور افتاده ديديد به استخراج منابع لازم از آن بپردازيد. ميني‌گيم مربوط به استخراج منابع بسيار جذاب و جالب است و طولي نمي‌کشد که شما را معطل خودش بکند.
در سطح سياره‌ها علاوه بر ماموريت‌هاي اصلي، مي‌توانيد با صحبت با محلي‌ها، چند ماموريت فرعي را هم فعال کنيد. بخش عمده‌اي از ماموريت‌هاي فرعي به توانايي تحت تاثير قرار دادن طرف به‌صورت کلامي بستگي دارد. اگر آدم خيلي خوب يا خيلي بدي باشيد مي‌توانيد از راه درخواست دوستانه يا تحت فشار قرار دادن به هدف برسيد. البته مس‌افکت2 برخلاف ديگر بازي‌هاي نقش‌آفريني همه کارهاي خوب و بد شما را به ياد دارد و کارهاي بد اثر کارهاي خوب را از بين نمي‌برند.
نويسنده‌ها حداکثر سعي‌شانرا کرده‌اند تا ديالوگ‌ها برخلاف ديگر بازي‌هاي نقش‌آفريني مختصر و مفيد باشد
در بخش صدا و تصوير هم مس‌افکت2 هيچ کم و کسري ندارد. موتور پايه آنريل3 با حداکثر توان براي خلق سياره‌ها و دنياهاي ناشناخته و موجودات بيگانه فضايي به‌کار گرفته شده است و بهترين گوينده‌ها در نقش کاراکترهاي اصلي صحبت کرده‌اند. پس از يک بار تمام کردن بازي، مي‌توان به منابع قابل توجهي از عناصر براي آپگريد کردن زره‌ها، سلاح‌ها و سفينه دست پيدا کرد و تازه نوبت امتحان کردن بازي روي درجه مشکل‌تر و ديدن راه‌هاي ديگر تمام کردن ماموريت و پايان ديگر داستان مي‌شود.
مس‌افکت2 يک بازي کامل و بي‌نقص است و به‌خاطر سيستم نه‌چندان پيچيده نقش‌آفريني که دارد، مي‌تواند تازه‌کارها و کساني که اهل بازي‌هاي نقش‌آفريني نيستند را هم جذب کند. اين بازي را از دست ندهيد. 
لینک دانلود را بعداً می گذارم

سيد طه رسولي
منبع : جام جم

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18