پاسخ استفتا آیت الله شیرازی در مورد روزه

پاسخ سوال در مورد روزه در ناروی
سوال من این بود:
بنده ساکن کشور نروژ هستم و از آنجایى که کشور نروژ در شمالى ترین نقطه جغرافیایى قرار دارد طول شب و روز در طى فصول سال بسیار متغییر مى باشد . با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان و متقارن شدن با تابستان نروژ طول روزها بسیار طولانى و شبها بسیار کوتاه مى باشد. 17 الى 23.5 ساعت روز و باقى شب هست البته بستگى به موقعیت شهرها دارد که در شمال باشد یا در جنوب. سوال من در مورد اوقات شرعى نروژ هست. تکلیف مسلمانانى که در این کشور زندگى میکنند چیست و چگونه براى انجام واجبات ( نماز و روزه) زمان بندى کنیم؟
و این هم پاسخ آیت الله شیرازی

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام عليكم

جواب: در شهر شما چنانچه شروق و غروب آفتاب باشد، نماز را طبق شروق و غروب و نيز زوال آفتاب ـ طبق گزارش رسمى همان كشور با رعايت وقت شرعى نماز ـ بايد بجا آورد، و همچنين روزه اگر حداکثر روز 18 ساعت يا کمتر تا حد چهار ساعت باشد، ولى اگر روز کمتر از چهار ساعت بود يا بيشتر از 18 ساعت شد، مى‌توان به يکى از سه فرض زير روزه گرفت:
1. طبق افق همانجا روزه گرفت به اينکه قبل از طلوع فجر امساک نموده و هنگام مغرب شرعى افطار کند در صورتى که مستلزم حرج نباشد.
2. طبق طلوع فجر همانجا امساک نموده و طبق اذان مغرب کربلاى معلى ـ مثلاً ـ افطار کند، و عکس آن هم جايز است.
3. طبق طلوع فجر همانجا امساک نموده و سپس ساعات روز کربلاى معلى را ـ مثلاً ـ حساب کرده که در اين فصل 16 ساعت است تقريباً، و بعد از 16 ساعت افطار نمايد گرچه هنوز اذان مغرب کربلاى معلى نشده باشد.
 

تذکر: تمامی استفتائات از طرف دفتر حضرت آيت الله العظمى سيد صادق شيرازى دام ظله پاسخ داده می‌شود.
1/رمضان المبارک/1431 هـ

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18