اظهارنظرهای دانشمندان در رابطه با قرآن کریم( قسمت ۱)

گزیده هایی از فیلم ویدئویی " حقیقت، این است"، توسط شیخ عبدالمجید ابن الزیندانی، مدیر پروژه معجزات علمی در قرآن و حدیث، دانشگاه شاه عبدالعزیز، جده، عربستان سعودی.
( به کوشش: الیاس کریم)

کیت . ال . مور
 ( تحقیقات پیرامون علقه[1] یا مرحله زالویی )
استاد ممتاز بازنشسته گروه آناتومی و بیولوژی سلولی، دانشگاه تورنتو. جنین شناس برجسته و نویسنده چندین کتاب درسی در رشته پزشکی، از جمله؛ آناتومی تشخیص بالینی[2] (چاپ سوم) و رشد انسانی[3] ( چاپ پنجم با همکاری پرساود[4]).
دکتر مور، رئیس سابق انجمن کالبد شناسان کانادا و انجمن کالبد شناسان بالینی آمریکا است. وی مفتخر به دریافت بورس تحصیلی معتبر J.C.B  شد و در سال 1994 میلادی، مفتخر به دریافت جایزه اعضای انجمن کالبد شناسان بالینی آمریکا "  به جهت ارائه مقالات برجسته در زمینه آناتومی بالینی" گردید.
" درطول مدت سه سال گذشته، با هیئت بررسی جنین شناسی دانشگاه شاه عبدالعزیز در جده، عربستان سعودی، برای دستیابی به تفسیر بسیاری از اظهارات موجود در قرآن و سنت، هم چون؛ اشاره به تولید مثل و رشد جنین پیش از زایمان، همکاری نمودم .
نخستین بار، به دلیل صحت اظهاراتی که در قرن هفتم بعد از میلاد، قبل از این که علم جنین شناسی دایر گردد، به ثبت رسیده بودند؛ شگفت زده شدم. اگرچه، از تایخ باشکوه دانشمندان مسلمان در قرن دهم بعد از میلاد و بسیاری از مقالات شان در پزشکی، آگاهی داشتم، با این حال؛ در رابطه با حقایق مذهبی و باورهایی که در قرآن و سنت گنجانده شده بودند، چیزی نمی دانستم.
دکتر مور در کنفرانسی در قاهره با ارائه مقاله ای پژوهشی، چنین اظهار داشت:
" کمک به تشریح موضوعات موجود در قرآن کریم، در رابطه با رشد انسان، لذتی را برای من به همراه داشته است. البته؛ این موضوع برایم روشن است که این اظهارات باید به وسیله محمد از سوی خدا، یا همان الله آمده باشد؛ چرا که بخش عمده ای از این دانش تا قرن ها پیش کشف نشده بود. و این قضیه به من ثابت می کند که باید محمد به عنوان یک رسول از سوی خداوند، یا همان الله، فرستاده شده باشد."[1]
پروفسور مور هم چنین اظهار داشت که:
"... از آنجا که به نمایش در آوردن جنین انسان، به علت فرآیند مداوم تغییر در طی رشد، پیچیده است؛ پیشنهاد شده است که روش جدیدی از طبقه بندی، می تواند با استفاده از شرایط ذکر شده در قرآن و سنت؛ عملی گردد. شیوه پیشنهادی؛ ساده، جامع  و مطابق با دانش جنین شناسی عصر حاضر است. "
" مطالعات فشرده در رابطه با قرآن و حدیث درطول چهار سال گذشته، روشی از طبقه بندی جنین انسان را نشان داده است؛ که از زمان به ثبت رسیدن آن در قرن هفتم بعد از میلاد تا به حال، حیرت انگیز است... توصیفات موجود در قرآن، نمی تواند براساس آگاهی علمی در قرن هفتم صورت گرفته باشد..."[1]

مارشال جانسون                                                                             
استاد و رئیس بخش آناتومی و توسعه زیست شناسی، مدیر موسسه دانیال باگ[5] ، دانشگاه توماس جفرسون، فیلادلفیا، پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا.
نویسنده بیش از 200 اثر علمی که ازجمله؛ دستاوردهای دیگر او می باشد. ریاست پیشین انجمن شناسایی جنین های ناقص الخلقه[6]. پروفسور جانسون، در هفتمین کنفرانس پزشکی عربستان سعودی، در سال 1982 میلادی؛ زمانی که هیئت بررسی ویژه ای برای تحقیق در نشانه
های علمی در قرآن و حدیث تشکیل شد, توجه همگان را به نشانه های علمی موجود در قرآن جلب نمود.
در ابتدا، پروفسور جانسون از پذیرش وجود چنین آیاتی در قرآن و حدیث خودداری می نمود. اما، بعد از تبادل نشر با شیخ زیندانی[7] ، علاقه مند شد و تحقیق خود را بر روی رشد داخلی و هم چنین رشدخارجی جنین متمرکز ساخت.
"... به طور مختصر؛ قرآن نه تنها شکل خارجی رشد را توصیف می کند, بلکه؛ هم چنین بر مراحل  داخلی، مراحل درونی جنین، نحوه ایجاد و رشد و نمو آن، اهمیت حوادث عمده ای که توسط علم معاصر به رسمیت شناخته شده است، نیز تاکید دارد."
" به عنوان یک دانشمند، تنها می توانم به چیزهایی که به طرزی خاص آنها را می بینم، بپردازم. می توانم جنین شناسی و زیست شناسی تکاملی را درک کنم. می توانم کلماتی از قرآن را که ترجمه شده است، درک کنم. همان طور که در مثال قبل خاطر نشان ساختم؛ اگر امکان داشت تا خودم را به آن دوران انتقال دهم، با وجود دانش و موارد توصیفی ای که امروزه در اختیار دارم؛ نمی توانستم مواردی را که توصیف کرده بودند، شرح دهم..."
هیچ مردکی را گواه بر رد این مفهوم که حضرت محمد(ص) فردی است که از جایی به این اطلاعات دسترسی داشته است، نیافتم... بنابراین، هیچ چیزی را در تعارض با مفهومی که مداخله الهی باشد، ندیدم؛ و این مستلزم این بود که او قادر به نوشتن چه چیزی باشد...[1]

[8]  پرساود
استاد در کالبد شناسی و استاد در زمینه بررسی ریشه های آزار جنسی کودکان و سلامت کودک، دانشگاه مانیتوبا، وینیپگ[9] ، مانیتوبا، کانادا.
نویسنده و ویراستار بیش از 20 جلد کتاب، و بیش از 181 مقاله علمی به چاپ رسیده. مشارکت در نوشتن کتاب رشد انسان ( چاپ پنجم، با همکاری کیت . ال. مور(.
موفق به دریافت بورس تحصیلی معتبر J.C.B در سال 1991 میلادی شد. استاد پرساود چندین مقاله پژوهشی نیز ارائه داده است.
" این طور به نظرم می رسد که، محمد مردی بسیار معمولی بوده است؛ او نمی توانسته چیزی بخواند، با نحوه نوشتن آشنا نبوده، در حقیقت؛ وی بی سواد بوده است...
ما در رابطه با 1400 سال قبل صحبت می کنیم، شما باید برخی افراد بی سواد را که قادر به بیان اظهاراتی عمیق، که به نحو شگفت انگیزی صحیح هم هستند، دیده باشید؛ از لحاظ ماهیت علمی...
شخصا نمی توانم بگویم؛ که چطور این موضوع می تواند صرفا از روی شانس باشد، هیچ مشکلی با تطابق ذهن ام، البته با دقت نظرهای بسیار زیادی که وجود داشت و درست مثل دکتر مور، با این موضوع که این الهام الهی یا وحی ای است که او را به این اظهارات سوق می دهد؛ نداشتم."[1]

 جو. لی. سیمپسون [10]
استاد و رئیس بخش بیماری های زنان و زایمان، دانشکده پزشکی بایلور، هوستون، تگزاس، ایالات متحده آمریکا.
وی رئیس انجمن باروری آمریکا است. موفق به دریافت جوایز بسیاری از سوی کانون استادان بیماری های زنان و زایمان در سال 1992 میلادی شده است. استاد سیمپسون نیز، مانند بسیاری از دانشمندان دیگر، زمانی که دریافت؛ آیات مندرج در قرآن و حدیث با مطالعات رشته تخصصی اش مرتبط است؛ شگفت زده شد. هنگامی که با شیخ عبدالمجید الزیندانی ملاقات کرد، وی بر تائید متن ارائه شده توسط او از قرآن تاکید نمود.
"... این احادیث ( سخنان محمد) نمی توانستند براساس دانش علمی ای که در روزگار " نویسنده" قابل دسترس بوده اند، کسب شده باشند... چنین بر می آید که نه تنها تضادی بین علم ژنتیک و مذهب (اسلام) وجود ندارد، بلکه؛ درحقیقت ممکن است مذهب ( اسلام) به انضمام افشاگری در برخی از رویکردهای علمی کهن، مشاوره علمی نیز بدهد... قرنها بعد، اظهارات موجود در قرآن نشان از اعتباری می دادند که با حمایت از دانش قرآنی از سوی خداوند ریشه گرفته است."[1]

جرالد .سی. گرینگر[11]
استاد و هم پایه با جنین شناسی پزشکی در بخش زیست شناسی سلولی، دانشکده پزشکی، دانشگاه جورج تاون، واشنگتن، ایالات متحده آمریکا.
شیخ عبدالمجید زیندانی طی ملاقاتی با پروفسور گرینگر، از وی در رابطه با این که آیا در تاریخ جنین شناسی هیچ ذکری از مراحل رشد و نمو جنینی به میان آمده است، یا این که؛ آیا متون جنین شناسی ای وجود داردکه از زمان پیامبر اکرم یافت شده باشند، پرسش نمود.
شیخ زیندانی، هم چنین از عقیده اش در ارتباط با اصطلاحات مورد استفاده در قرآن، در جهت شرح مراحل مختلف رشد جنین، پرسش نمود. پس از یکسری مباحثات طولانی، وی در هشتمین کنفرانس پزشکی در عربستان سعودی، تحقیقی را ارئه داد:
"... تعداد نسبتا کمی از آیه ها( آیات قرآنی) شامل توصیف جامع تری از رشد انسانی از زمان بسته شدن نطفه، از یاخته های جنسی، از طریق اندام زایی می باشند. بدون هیچ گونه سابقه مشخص و کامل از رشد انسانی از قبیل؛ رده بندی، اصطلاح شناسی و توضیحاتی که از قبل وجود داشته اند. در اکثر موارد، اگرچه نه در همه موارد؛ این توصیف مقدم بر آثار ثبت شده در سده هایی است که از مراحل گوناگون رشد جنین شناسی انسانی و رشد جنین خبر می دهد، آثار مکتوب علمی کهن که به ثبت رسیده اند.

آلفرد رانر[12]
استاد گروه علوم، دانشگاه مینز[13] ، آلمان.
پروفسور رانر، یکی از مشهورترین زیست شناسان جهان است که از میان همکاران دانشمندش به علت انتقادات اش در برابر نظریه های برخی از دانشمندان برجسته در این زمینه، شناخته می شود.
شیخ عبدالمجید زیندانی با او ملاقات کرده و آیاتی چند از قرآن و حدیث را که وی مورد مطالعه قرار داده و بر آن تفسیر نموده بود، برایش ارائه داد.
" تصور این که محمد از کجا آمده است!!... فکر می کنم، که تقریبا غیر ممکن است که وی در رابطه با چیزهایی مثل منشأ مشترک جهان می توانسته شناختی داشته باشد؛ چرا که دانشمندان، تنها در چند سال اخیر به روش های بسیار پیچیده و پیشرفته فن آوری که در این مورد وجو دارد، به آن دست یافته اند."
" در 1400 سال پیش، هیچ کس چیزی در مورد فیزیک هسته ای نمی دانست، فکر می کنم؛ در موقعیتی باشم که از ذهنیت اش برای مثال، در مورد اینکه زمین و آسمان ها منشأیی همانند دارند یا بسیاری سوالات دیگر که ما در اینجا به بحث در موردشان می پردازیم، پرس و جو کنم...
اگر همه اینها را جمع آوری کنید و تمام این اظهاراتی را که در قرآن در رابطه با شرایطی که مربوط به زمین و شکل گیری زمین و به طور کلی مربوط به علوم می شود؛ پیدا کنید ، در واقع می توانید بگویید که موضوعات موجود در بسیاری از این شیوه ها حقیقت دارند. در حال حاضر، می توان آنها را بوسیله روش های علمی تایید نمود، و در یک کلام؛ شما می توانید بگویید که کتاب قرآن متن ساده علمی، از مردی ساده است. و این که در آن زمان، بسیاری از اظهارات موجود در آن، نمی توانسته اند اثبات شده باشند. اما در حال حاضر، روش های مدرن علمی شرایطی برای اثبات آن چه که محمد در 1400 سال پیش گفته است، بوجود آورده است."[1]




[1] Alaqa
[2] Clinically Oriented Anatomy
[3] The Developing Anatomy
[4] T.V.N Persaud
[5] Daniel Baugh
[6] Teratology Society
[7] Sheikh Zindani
[8] T.V.N Persaud
[9] Winnipeg
[10] Joe Leigh Simpson
[11] Gerald C. Georinge
[12] Alfred Kroner
[13] University of Mainz

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18