بزرگترین قرآن شریف جهان در افغانستان رونمایی شد


رهبران دینی و دولتی در کابل پایان طرح بزرگترین قرآن جهان پس از پنج سال کار مداوم روی آن را جشن گرفتند.
این قرآن حاوی 218 صفحه است که صفحات آن به 30 گونه خطی مزین است.
 بزرگترین قرآن خطی جهان به سفارش مرکز فرهنگی «حکیم ناصر خسرو بلخی» به ریاست «سید منصور نادری» منتشر شده و خوشنویسی آن را «صابر حسینی» خطاط مشهور افعان انجام داده است.
همزمان با افتتاح مرکز فرهنگی ناصر خسرو در پایتخت افغانستان، شماری از شخصیتهای دینی و علماء و مسوولان دولتی در پایان این مراسم حضور پیدا کردند. 
بزرگترین قرآن خطی جهان با حضور تعدادی از مقامات عالی‌رتبه سیاسی و فرهنگی پاکستان از جمله معاون رهبر حزب ملی پاکستان و اعضای بلند‌پایه حزب باختونخاوای این کشور رونمایی شد و به زودی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.


گفتنی است که این نسخۀ قرآن با عظمت؛ به طول دومتر و چهل سانتی و عرض یک متر و پنجاه سانتی و وزن 500 کیلوگرم روی تکۀ نخی به قلم “نیی” به خط “نسخ” و رنگ “آکرلیک” انگلیسی به شکل برجسته خوشنویسی شده است که رنگ صفحات آن آسمانی و رنگ حرف سطور آن به رنگ طلای متمایل می باشد، حجم حروف خط آن حدود (40 درجه) است که از فاصلۀ چار الی پنج متر قابل دید و خوانش میباشد.
به نقل از مسئولین کانون فرهنگی حکیم ناصرخسروبلخی ، برعلاوۀ دانشمندان وعلماء ممتاز ، هیئت ازسوی وزارت  محترم ارشاد حج واوقاف به ریاست محترم الحاج استاد قاری برکت الله سلیم، این نسخۀ خطاطی شدۀ قرآن عظیم را در طول کمتر ازیکماه مطالعه وبرصورت نوشتاری آن به نماینده گی از این وزارت رسما صحه گذاشته است.
فرهنگستان این ابتکار جاودانه وارزشمند جناب عالیقدر رهبر روحانی الحاج سیدمنصور نادری را به همۀ ملت مسلمان افغانستان وکافۀ امت مسلمه تبریک وتهنیت عرض نموده وسعادت کامیابی دوجهانی شخصیت روحانی بزرگ را خواهان است. 
کتابت این قرآن شریف در حدود 5 سال طول کشیده است. و به نقل از خبرگزاری انگلیسی گاردین  ساخت این نسخه از قرآن کریم در حدود 300 هزار پوند هزینه داشته است.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18