وضعیت پناهندگی و پناهجویان افغانستانی در ناروی/ نروژ 2011 و 2012

متاسفانه دولت ناروی بنا به دلایل معلوم و نامعلومی سر ناسازگاری با پناهجویان افغانی پیدا کرده است.
دولت ناروی پس از اینکه در سال 2007 به بسیاری از پناهجویان افغانی که چندین سال در بلا تکلیفی قرار داشتند اجازه اقامت داد، با هجوم بی سابقه پناهجویان افغانی مواجه شد( از سال 2007 تا 2009 بیش از چند ده هزار پناهجوی افغانستانی به امید دریافت اقامت به ناروی سرازیر شدند ) و سازمان مهاجرت و دولت ناروی را متعجب و حیران ساختند.
به همین دلیل تصمیمات سختگیرانه ای در مقابل پناهجویان گرفتند و اعمال کردند که نتیجه آن بلا تکلیف ماندن هزاران پناهنده افغانی در ناروی شده است. و طبق شواهد و اخبار این سختگیریها در سال جدید میلادی یعنی 2012 بیشتر خواهد شد.

هزاران انسان خسته از سالها آوارگی و درماندگی به امید اینکه سالهای باقی عمر خودشان را در آرامش سپری کنند و آینده فرزندانشان را تضمین کنند. که متاسفانه تا اینجای کار تیرشان به سنگ بزرگی که دولت ناروی درمقابل رسیدن به آرزویشان قرار داده خورده است.

تنها جواب سازمان مهاجرت ناروی به پناهجویان افغانستان این است که افغانستان در امنیت نسبی قرار دارد و شما میتوانید به کشورتان باز گردید و در صورتی که در محل زندگی خودتان مشکلی دارید به کابل رفته و در آنجا زندگی کنید.

آیا به نظر شما بهانه خوبی است؟
آیا افغانستان از امنیت نسبی برخوردار است؟
آیا شهر کابل توان میزبانی از این پناهجویان را دارد؟

من متعجب و کنجکاو هستم که بدانم افرادی که در راس این تصمیم هستند با کدام قسمت از اعضای بدنشان به این موضوع فکر کرده اند و به این نتیجه رسیدند که شهر کابل که در حال حاضر نزدیک به 7 میلیون نفر جمعیت مسکونی دارد توان پذیرش تمامی پناهجویانی که تقاضایشان در کشورهای اروپایی رد شده را دارد. بدون شک اگر از مغزشان در صورت سالم بودن استفاده میکردند به این نتیجه نمیرسیدند!!!!

کل جمعیت کشور ناروی را سر جمع از آنهایی که در رحم مادرشان هستند و آنهایی که بین سردخانه  هستند را اگر حساب کنیم به 6 میلیون نفر هم نمی رسد. حالا این جمعیت را از تمام ناروی جمع کنیم و در یک شهر به اندازه اسلو  جای کنیم و به چندین هزار نفر دیگه هم بگوییم که شما هم بروید بین آنها خود را جای کنید!

بزرگترین دلیل برای نا امن بودن افغانستان سیل پناهندگان افغانستان در جهان است ، هزاران نفر در یونان در  بدترین شرایط زندگی میکنند ، هزاران زن و بچه در پارکها میخوابند ! هر روز مورد آزار و اذیت فاشیستهای طالب صفت یونانی قرار میگیرند!
برای به دست آوردن لقمه نانی چه مصیبت ها که نمیکشند!

در دیگر سوی کره زمین زبان هزارگی و دری تقریبا زبان دوم مردم کشورهای اندونزیا و مالزیا گردیده از بس که هموطنان ما از این کشورها عبور کرده تا خود را به استرالیا برسانند!
هر کشتی ماهیگیری که در آبهای بین استرالیا و اندونزیا تور خود را بالا میکشد بقایای انسان را صید میکنند! از بس که هموطنان ما در این آبها غرق شدند!
هیچ کدام از این حرفها شوخی نیست. حقیقت تلخ است.

به چه دلیل این مردم درتمام جهان آواره گشته اند؟ از سر سیری بوده ؟
به این وضعیت چه میتوان گفت ؟ امنیت در افغانستان!
آیا این وضعیت دلیل و مدرک محکمی برای بد بودن شرایط زندگی در افغانستان نیست؟

 این مردمی که آواره شدند تمام سرمایه خود را فدای رسیدن به ممالک اروپایی و استرالیا کردند و در صورتی که پس دیپورت شوند باید کاسه گدایی دست بگیرند !

خدا کند که دلهایشان به رحم بیاید و چشمهایشان به روی حقیقت باز شود.

در خاتمه از تمامی هموطنانی که تصمیم گرفته اند تا در ناروی تقاضای پناهندگی دهند  خواهشمند هستم که بسیار با دقت و هوشیاری این تصمیم خود را دوباره بررسی کنند تا خدایی نخواسته به سر نوشتن هزاران پناهجوی افغانستانی دیگری که شبها به زور قرص میخوابند و روزهای به درماندگی خود فکر میکنند مبتلا نشوند.

 رضا

در ادامه به تصاویری از وضعیت ناخوشایند پناهجویان افغانستان در جهان توجه کنید.
 

















http://lh4.ggpht.com/-jYpTLFPdTnA/Tkuy3tY-xfI/AAAAAAAACn8/jwm6Uvp1tUA/IMAG0499_thumb%25255B6%25255D.jpg 
http://www.ayandenews.com/UserUpload/Image/r689800_5183307(1).jpg

نظرات

‏donyaie.afgan@yahoo.com گفت…
man hich chizi baraye goftan nadaram faghat baraye ham vatananam jigarem khon hast va az khodaye pak mikhaham ke baraye mardomam komak konad
‏ناشناس گفت…
خداوند به داد همه ما مردم برسد .

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18