طیاره کوچک که توسط یگ مبتکر افغانستانی ساخته شده بود موفق به پرواز شد.

سلام دوستان
طیاره کوچک که توسط یگ مبتکر افغانستانی ساخته شده بود موفق به پروازشد.
خوشبختانه امروز طي تماس تليفوني كه با محترم انجنير صاحب صابر شاه رضاي سازنده  اولين طياره در يكي از مناطق هزاره جات (جاغوري)  داشتيم  خبر از پرواز موفقیت آمیز این هواپیما کوجک را دادند . صابر شاه رضای !!! آری  قبلا بنا  در خواست انجنير صاحب و تعداد از دوستان دیگر بخاطر مشكلات امنيتي  اسم ايشان را ذاكرحسين نوشته بودم . اما در حقيقت اسم انجنير صاحب -  صابر شاه رضائي مي باشد .
بعد از حال و احوال جريان هواپيما ساخت جاغوري را از خود محترم انجنير صاحب صابر شاه رضائي جويا شدم . ايشان گفتند كه خوشبختانه چند روز قبل پرواز آزمايشي براي چند بار موفقانه در ميدان هواي شبرغان صورت گرفته است .
همان طوري كه همه درجريان هستيد وقتي بار اول این طیاره کوجک از جاغوري به طرف كابل و از كابل با همه اشكال تراشي ها به ميدان هواي شبرغان انتقال يافت . بنده همراه آنها بودم . از اينكه در آن زمان چرا پرواز آزمايشي صورت نگرفت فصل سرمان و دیگر مسایل باعث شد که این کار به تاخیر بیافتد  .
اما به هر حال خدا را شکر که این پرواز آزمایشی موفقانه صورت گرفته است . گرجند رفتن وگزارش تهیه کردن زحمات خوددارد ولی به خواطر اهمیت موضوع اگر دوستان مرا در جریان می گذاشتند حتما همراهی می کردیم لااقل زحمات دوره قبل باید دوستان وادار می کرد تا این بار نیز ما درخدمت شان می بودیم . به صورت اگر این کار صورت می گرفت  ما می توانیستیم تصاویر بهتر رائه نمایم . نتیجه كم لطفي انجنير صاحب صابر شاه و همكاران شان  عکس های بی کفیت است  ، که  از این مراسم جالب ودیدنی در اختیار قرار گرفته است .
اما دراين ميان ، مسايل تعصبات نژادي و مذهبي حاكم بر افغانستان هم مي تواند كار را مشكل تر كند . مشكلات جدیدی را فرا روي ثبت پروازي آن و افتخار آفرين اين محصول هزاره گي بيافزايد. به هر حال، ما افتخار مي نماييم كه  بعد اين همه اشكال تراشي و نوشتن مطالب بر ضد سايت جاغوري يك  در سايت هاي ديگر ، این اتفاق افتاد پرنده با موفقیت در هوا وضای شهر قشنگ شبیرغان به پرواز درامد . بهر صورت براي صابر جان آرزوي موفقيت داريم.
این طیاره کوچک  که توانایی حمل دوسرنیشین رادارد. به ابتکار  صابرشاه فرزند علی شاه یک تن ازجوانان خلاق کشور در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی طراحی و ساخته شده بود که در آن زمان  به هدایت ریاست جمهور ی اسلامی افغانستان آن طیاره توسط هلیکوپتر به میدان هوایی بین اللملی کابل انتقال داده شد. اما به دلیل ازدحام ترا فیک هوای دراین میدان هوایی پرواز این طیاره صورت نگرفت. که  به این دلیل در ولایت جوزجان درمیدان هوایی شهر شبرغان فرستاده شد. که درٱنجا دچار مشکل تخنیکی گردید که نتوانست پرواز نماید. اما  صابر شاه می گوید که به  دلیل مشکلات اقتصادی ونداشتن امکانات درست بعد ازتلاش های زیاد توانست که ازتاریخ 22/4/1390الی 25/4/1390 این طیاره را به پرواز درآورد . که این پرواز چهار بار تکرارشده است  که هر مورد آن موفقانه به زمین نشست . قرار بود که یگشنبه گذشته رسما درحضور والی جوزجان  و مقامات نیروهای ناتو مقیم این ولایت رسما پروازنماید . که یگ روزقبل ازاین مراسم صابرشاه برای پروازآزمایشی قراربود درحضورمقامات ولایت پرواز نماید آمادگی می گرفت که درموقع نشست درساحه تخریب شده میدان هوایی که به اثر حمله نیروهای آمریکایی که بالای  طالبان درسال 2001 انجام شده بود روبرو شد  نتوانست فرود آید .و به محض نشت دوباره پرواز نمود که این بار ازمیدان هوایی خارج شده ونشست اضطراری نمود . که منجر به آسیب دیدن قسمتی از این طیاره گردید وصابرشاه علت این نشست اضطراری را  نداشتن تجربه خلبانی دانسته وگفته است که دولت ومقامات مسول هیج گونه همکاری مالی با ایشان  نکرده است .  و ازمشکلات اقتصادی رنج میبررد. او ازدولت افغانستان خواسته است که درین قسمت با ایشان کمک مالی نموده تا بتواند دوبا ره این طیاره را تعمیر نموده تابرای پراواز آماده  نماید. وی گفت که درآینده نزدیک درحضور خبرنگاران حاضر شده دراین مورد برای هموطنان بشتر صحبت خواهد نمود . وازآن عده دوستانی که برای حل مشکلات اقتصادی صابر شا کمک  مالی می نمایند تاباعث افتخارو سربلندی افغانستان شود به آدرس ذیل به تماس شوند.
Email  : sabir_rezaie@yahoo.com        
Phone  +93-785215226
به امید انکه خداوند این جوان خلاق ما را موفق نماید .
تا آماده شدن ویدیو از صحنه پرواز موفقیت آمیز طیاره انجنیر صابر شاه
التماس دعا
مومن زاده مرکز جاغوری

منبع سایت جاغوری یک

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18