بلاتکلیفی پناهجویان در ناروی 2014 و 2015

با سلام به همه دوستان. متاسفانه در چند سال گذشته تعداد بسیار زیادی از هموطنان ما پس از درخواست پناهندگی در ناروی جواب رد گرفتند. عمده دلیل رد شدن تقاضایشان نداشتن دلیل محکم و مدرک برای اثبات ادعایشان میباشد و جواب سازمان مهاجرت ناروی این است که اگر جانشان در ولایتشان در خطر است میتوانند در ولایات دیگر زندگی کنند مثل کابل . مشکل اساس تمامی هموطنانی که از افغانستان می آیند٬ نداشتن یک دوسیه قوی همراه مدرک است.متاسفانه پناهجویان افغانستان تنها به فکر رسیدن به کشور مورد نظر هستند و کمترین توجه را به کیس و دوسیه قوی دارند.



 یک تعداد از این هموطنان دوباره به محکمه نمدا(UNE) دعوت شده و اینترویوی دوباره شدند. و بسیاری از آنها دوباره منفی گرفتند. درصد بسیار زیادی دیپورت شدند و عده بسیاری هم به کشورهای دیگر متواری شدند.
حال چاره چیست؟
هموطنانی که ترک خاک گرفتند و در خطر دیپورت هستند چه باید بکنند؟
اگر شما هم یکی از افرادی هستید که با این مشکل روبرو هستید٬ متن زیر ممکن است که کمی به شما کمک کند.
  • اگر فامیل باشید و داری چند فرزند خرد و کلان هستید شانس بسیار زیادی برای اقامت شما وجود دارد. پس حتی اگر منفی و ترک خاک دارید٬ تلاش کنید که خود را در ناروی نگه دارید و از ناروی خارج نشوید. ممکن است زمان بگیرد ولی حتما قبول میشوید. البته باز هم همه چیز بستگی به پرونده شما و دلیل شما برای ترک وطن دارد. 

  • اگر مجرد هستید ٬ متاسفانه شرایط شما در حال حاضر چندان مناسب نمیباشد. به این دلیل که دولت ناروی طبق قراردادی که با وزیر مهاجرت ( جماهیر انوری) و دولت کرزی دارد ٬ میتواند تمامی کسانی را که دوسیه شان در ناروی رد شده را دیپورت کند. پس بهترین راه مخفی شدن است ویا تغییر مکان تا که از شدت دیپورت به افغانستان کم شود ویا قوانین سختگیرانه دولت  ناروی تغییر کند. اطمینان داشته باشید که اوضاع به همین شکل نمی ماند.

  • اگر خانم مجرد هستید٬ به همراه اولاد یا تنها. شانس شما هم برای اقامت در ناروی زیاد است. ولی باید توجه داشته باشید که دولت ناروی و سازمان مهاجرت ناروی UDI صدها پرونده مشابه شما داشته اند . که خانم مجرد به دروغ خود را بدون شوهر و سرپرست معرفی کرده  و یا گفته که شوهرش را گم کرده و بلا درک است. و پس از دریافت اقامت در ناروی اقدام به ازدواج مجدد کرده ٬ویا ادعا کرده که شوهرش پیدا شده است. به همین دلیل دولت ناروی در چند سال اخیر بسیار با احتیاط و بی اعتماد به دوسیه شان با خانمهای مجرد رفتار کرده و کاملا آنها زیر نظر دارد. در صورت ازدواج مجدد و درخواست الحاق شوهر ٫ دوسیه آنها را دوباره باز و بررسی میکند. دولت ناروی در بعضی موارد قبولی آنها را پس میگیرد و ترک خاک برایشان میدهد. در مواردی به خانمهایی که جواب قبولی گرفته اند گفته شده که حق ازدواج و یا الحاق همسر را تا دریافت تابعیت ناروی ندارند. کم از کم تا ۵ سال. 
البته باز هم میگویم که تمامی این مسایل بستگی به کیس و دوسیه افراد دارد. شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است. 

در صورتی که سوال داشتید و نیاز به راهنمایی با سازمان نواس NOAS تماس بگیرید و همچنین با مراجعه به صفحه فیس بوک صدای مهاجر اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته و یا راهنمایی دریافت کنید.
برای ورود به صفحه فیسبوک صدای مهاجر بر لینکهای زیر کلیک کنید.



نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانلود فیلم ایرانی شرایط +18